Sæt Arriva ud på et sidespor

EMNER 9. februar 2003 07:00

Meningen med at overlade dele af det midt- og vestjyske tognet til det britiske transportfirma Arriva har aldrig været at spare penge. For i sin tid var DSB's tilbud på at køre på de i alt 308 kilometer skinner billigere - men heller ikke så realistisk, vurderede trafikminister Flemming Hansen. I dag må det så småt være ved at gå op for såvel ministeren som resten af Folketinget, at der ganske enkelt står "fadæse" skrevet med store bogstaver med store bogstaver hen over Arrivas parodi på togdrift i Danmark. At det aldrig bliver så effektivt som hos det ellers særdeles ofte udskældte DSB. Og at den samlede regning under ingen omstændigheder bliver mindre. Tværtimod har Arriva i løbet af ganske få uger bevist, hvad årelange erfaringer hjemme i England har mere end antydet, nemlig at firmaet har store vanskeligheder med at leve op til de meget specifikke krav, der stilles til at få tog til at afgå og ankomme til tiden. Ja, bare dét at få toget til afgå har været et åbenlyst problem for Arriva, der har måttet aflyse næsten 300 afgange, ligesom særdeles mange tog har været forsinkede. Den nærmest papirtynde forklaring hos firmaet danske direktør lyder, at "vi har været for optimistiske. Det beklager vi og tager vores del af ansvaret for". Og så har Arriva ellers tilbudt at transportere passagererne i busser i stedet for tog. Ikke færre end 25 tog til hverdag, 14 og lørdagen og 15 om søndagen skal skiftes ud med busser frem til 1. oktober, hvor Arriva håber at have styr på forholdene. Men dén går ikke. Hvis Arriva ikke er i stand til at overholde en aftale, er der ingen som helst grund til at holde fast i en kontrakt, som togpassagerer skal leve med - eller rettere: plages med - de næste otte år. Slet ikke med et firma, der oveni sine andre mangler lader til at have et yderst afslappet forhold til passagernes sikkerhed, i hvert fald ifølge ansatte, der taler om manglende overholdelse af pauser og hviletider. Udlicitering og monopolbrud skal man foretage for at opnå et bedre resultat - ikke for at forværre forholdene for de daglige brugere. Så det første forsøg på at bryde DSB's monopol fortjener at blive kørt i remise før tid.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...