EMNER

Sæt farten op

Et gammelt ordsprog siger, at der ikke er noget, der er så slemt, at det ikke er godt for noget. Sandsynligheden for at DSB nogensinde modtager de IC4-tog, der skulle have leveret i 2003, i køreklar stand, er ikke særlig stor.

En annullation af kontrakten vil give DSB – og derved alle landets togbrugere – en enestående chance for at komme fra bumletog til moderne hurtige og miljøvenlige højhastighedstog. En levering af IC4-togene vil betyde, at Danmark i de næste 20 – 30 år frem i tiden vil køre i tog med hastigheder på hovedstrækningerne mellem landsdelene langt under den europæiske standard. Det er derfor nu landets politikere skal vise mod og vision til én gang for alle at give landets fjerntogsstrækninger en kraftig opdatering. Når man næsten dagligt hører om nedslidte skinner, svigtende sporskifter, forældede signaler, der alle medvirker til at togene ikke køre til tiden – men efter planen, burde der ikke være de store overvejelser om at gøre noget ved problemerne – herunder at elektrificere den jyske længdebane, som man af sparehensyn udskød på ubestemt tid, og omstille resten af jernbanenettet til europæisk standard. Det vil åbne for, at også Danmark kan få gavn og glæde af togtyper, der med stor succes befordrer tyske, franske og italienske passagerer med langt højere hastigheder end, hvad DSB hidtil har tilbudt sine kunder. Tiden er ganske enkelt inde til at få højhastighedstog i Danmark. Det kommer til at koste mange penge – ja vist, men det var måske en overvejelse værd at lade private konsortier købe de nedslidte jernbanestrækninger til en passende lav pris, al den stund at der skal foretages store renoveringer og herefter køre med eftertragtede højhastighedstog. En togtur fra Aalborg til Hamburg med stop i Århus, Fredericia og Flensburg på blot et par timer, eller fra Hamburg via Fehmern med stop i Lübeck og Vordingborg også på et par timer, hvorefter togene kører videre via Kastrup til Stockholm eller Oslo via Göteborg. Eller fra København til Esbjerg også på under to timer med stop blot i Odense og Fredericia. Lyder det som science fiktion?Nej, det kan blive til virkelighed i løbet af 10 år – hvis vores politikere vil give visionerne en chance. Private firmaer kan helt sikkert se visionerne og vil ikke være bange for at føre dem ud i livet, for passagererne skal nok komme strømmende til. Det har man set i udlandet og man har også set det i Danmark, da Storebæltsbroen åbnede – da blev det mere attraktivt at køre med tog mellem landsdelene end at tage et indenrigsfly. Har politikerne visionerne og modet til at tillade højhastighedstog i Danmark? Tiden er inde og passagererne fortjener det.