Film

Sætter Aalborg på landkortet

Farligt at blande kultur og kommercialisme, siger ekspert

AALBORG:Kommunikationseksperten Henrik Byager kan ikke forestille sig, at filmen Nordkraft bliver dårlig reklame for Aalborg. Tværtimod. - Jeg kender Aalborg ret godt. Jeg har været der flere gange og opfatter byen som en blanding af noget provinsielt, men også som noget vildt og egensindigt. Og anderledes end jyske provinser i almindelighed eller en sjællandsk for den sags skyld, som har noget indadvendt, skulende og tilbageholdende over sig. - Det har noget at gøre med de mennesker, der bor der. - Aalborg har sin egen sjæl, og man er parat til at trykke den af og er god til at forholde sig til verden. Der er knald på mange steder og ikke kun i Jomfru Ane Gade. Dynamisk by - Aalborg er en rimelig dynamisk by, bemærker han, idet han også er bekendt med den nye Aalborg-brand "Vild med verden". Henrik Byager har læst Jakob Ejersbos Nordkraft og betragter det som en defensiv måde at se tingene på, hvis man frygter, at nogen af den grund skulle sige: "Gud, hvor er det en frygtelig by". - Jeg opfatter ikke bogen som et portræt af hverken Aalborg eller Nordjylland, men som en kulturel kraft, der er med til at sætte byen på landkortet. - Man skal sørge for at holde det kulturelle og det kommercielle stærkt adskilt. Der findes ikke noget værre end folk, der angriber det frie spil, der findes i kunsten. - Og filmen vil naturligvis ikke være noget man sender ud sammen med turistbrochurerne, siger Henrik Byager.