Salget af Novos insulinpræparater skuffer i regnskab

Novo Nordisk solgte under forventet af sine basale insulinprodukter. Fremtiden ligger et andet sted

Novo Nordisks administrerende direktør, Lars Fruergaard Jørgensen, og den øvrige ledelse har store forventninger til Novos fremtidshåb Ozempic, der skal tage over, hvor andre diabetesmidler slipper. Foto: Scanpix/Liselotte Sabroe
Erhverv 1. februar 2018 10:36

Novo Nordisks vigtigste forretningsområde er insulinpræparater, der bruges til behandling af diabetes.

Derfor vil selskabets aktionærer formentlig også rynke på panden over salget af selskabets insulinprodukter i 2017 i det forgangne kvartal

Det har nemlig hverken levet op til omsætningen i samme periode sidste år eller til forventningerne blandt analytikerne.

Det er blandt andet Novos næststørste produkt, Novorapid, der skuffer med et salg, der var knap 600 millioner kroner lavere end forventet og en milliard kroner lavere end samme kvartal sidste år.

Men hvor Novorapid har nogle år på bagen, er der langt større perspektiver i topsællerten Victoza, der overrasker positivt med et salg i kvartalet på 6,3 milliarder kroner.

Salgsvæksten på én milliard kroner ser dog ud til at være gået ud over fremtidshåbet Tresiba. Her er salget godt nok øget, men ikke så meget som forventet.

Endelig er der Ozempic, som for nylig blev godkendt til salg på det amerikanske marked.

Her står der indtil videre et rundt nul ud i regnskabet, men det kommer snart til at ændre sig.

Medicinen, der også går under det videnskabelige navn semaglutid, sendes nemlig først på gaden i USA den kommende uge.

Forventningen er, at Ozempic også snart opnår europæisk godkendelse, og derfor er missionen for 2018 at få lanceret midlet i det meste af verden.

/ritzau/

chat_bubble Kommentarer keyboard_arrow_down

Log ind for at kommentere.
Henter artikler...

Her ville vi gerne vise dig forslag til flere artikler, men pga. din Adblocker kan vi ikke gøre det!

Nordjyske Plus

Henter artikler...