Samarbejde med tre kinesiske universiteter

AALBORG:Selvom Aalborg Universitet (endnu) ikke selv uddanner læger, så har AAU netop indledt et samarbejde med tre kinesiske universiteter, der gerne vil lære af den aalborgensiske måde at undervise medicinstuderende. Umiddelbart ligner det et paradoks, men forklaringen hedder PBL. Det står for problembaseret læring, den særlige kombination af teori, praksis, teamwork og projektarbejde, som AAU har praktiseret alle sine snart 35 år. Flere kinesiske universiteter har i en periode arbejdet med PBL og har dokumenteret, at den metode gavner deres uddannelser. - Derfor har de nu opfordret til et parløb med Aalborg Universitet for at kunne trække på vores erfaringer, forklarer prodekan og professor Egon Toft, AAU. Stået i spidsen siden 2006 Han har siden 2006 stået i spidsen for uddannelsen i industriel medicin på Aalborg Universitet. I stedet for at læse for eksempel anatomi og fysiologi hver for sig, så tager undervisningen udgangspunkt i patient- og sygehistorier. Dermed bliver de enkelte fag forankret i virkeligheden og motiverer den studerede til at lære mere, lyder forklaringen fra Egon Toft. Samme holdning har altså de tre universiteter i Kina, der omfatter landets to største lægeskoler på dels Peking Universitet i Beijing, dels det medicinske universitet i Shenyang. Det tredje ligger i Changchun. Samarbejdet mellem AAU og de kinesiske universiteter omfatter udveksling af videnskabeligt personale og fælles ph.d.-forløb. Desuden er meningen af etablere forskning i brugen af PBL i medicinsk undervisning. Vil gavne studerende Egon Toft tvivler ikke på, at metoden også vil gavne danske lægestuderende: - De kinesiske undersøgelser viser, at de medicinstuderende bliver bedre til at arbejde sammen, og at de bliver bedre rustet til at træffe beslutninger i den kliniske behandling af patienter. - Det kan vi se på vores uddannelser, og det vil også være tilfældet, hvis vi får tilladelse til at oprette en lægeuddannelse i Aalborg, siger han.