Pædagogstuderende kan se frem til flere timer og mere feedback

De kommende år vil pædagogstuderende på UCN få ekstra tid med undervisere

De mange ekstra timer som de pædagogstuderende blandt andet her i Hjørring kan se frem til, skal blandt andet bruges på nye forløb og mere feedback. Arkivfoto: Peter Broen

De mange ekstra timer som de pædagogstuderende blandt andet her i Hjørring kan se frem til, skal blandt andet bruges på nye forløb og mere feedback. Arkivfoto: Peter Broen

NORDJYLLAND:Pædagoguddannelsen får en saltvandsindsprøjtning, når en ekstrabevilling fra regeringen gør det muligt at øge antallet af timer, hvor de studerende er sammen med en underviser. Det skriver UCN i en pressemeddelelse.

Det betyder i praksis, at UCN fra forårssemestret 2020 tilrettelægger flere forløb med blandt andet feedback. Eksempelvis vil der i forbindelse med praktikeksamen være individuel feedback, ligesom der vil være flere timer med undervisere tilknyttet på områder, hvor der er i dag er studiedage, hvor de studerende skal arbejde selvstændigt eller i grupper med deres læring.

De nye aktiviteter omfatter i alt 3.360 timer årligt. Timerne er fordelt på 10 nye studieforløb over hele uddannelsen, og eksempelvis vil 1. semester studerende møde to helt nye ekstra forløb.

- De nye forløb giver os samtidig mulighed for at udvikle de studerendes kompetencer inden for det kreative og musiske, hvilket har været et ønske fra både de studerende selv og fra børnehaver, institutioner mv., lyder det fra uddannelseschef Anne Krogh i pressemeddelelsen.

- Vi har hungret efter mere feedback

Der er fra politisk side givet en ekstrabevilling på i alt 127,5 millioner kroner, hvoraf ca. 11 millioner går til UCN, der uddanner pædagoger i Aalborg, Thisted og Hjørring. Midlerne skal bruges i 2020-2022. Fra 2023 er der på finansloven afsat 43 millioner til et taxameterløft på pædagoguddannelsen.

Katrine Juel Dyhrberg er pædagogstuderende på 6. semester og er repræsentant i uddannelsesudvalget på UCN’s pædagoguddannelse. Hun håber, at de nye tiltag giver mulighed for, at de pædagogstuderende bedre kan udvikle sig fagligt.

- Vi har hungret efter mere feedback og ønsket større kontakt med vejledere under vores praktik, så det er meget positivt med de nye forløb, siger hun i pressemeddelelsen.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.