Sammen om ordene

Ord, lyde og betydning bliver trænet med stor koncentration.

4
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Dhel Majuce - meget ivrig for at deltage i læsetimen.Foto: Hans Ravn

De fem børn i rummet er helt koncentrerede. Pædagog Heidi Mandrup Bødker har samlet børneflokken og præsenterer børnene for bogen Sneugleungen Ulla. De kender den godt, de hørte den også sidste gang. Børnene svarer på spørgsmål om bogen - hvordan den ser ud, hvem forfatteren er. Og så går højtlæsningen i gang. Uden afbrydelser bliver der læst og lyttet til begivenhederne, der blandt andet involverer en kæmpestor isbjørn og en sneuglemor, der bliver fundet. Så kommer børnene på banen igen. De øver nogle sætninger, der skal siges i kor - og de snakker om munden og lydene, den kan lave. - Så har vi den der, hvor man åbner munden meget, kan I huske den? Aaaaa, siger Heidi Mandrup Bødker. Det kan børnene, og de øver vokalerne i kor. - Hvad hedder de to her, fuglene har?, spørger Heidi Mandrup Bødker og peger i bogen. Det ved Dhel Majuce. - Vinger!, svarer han begejstret. Der bliver ved fælles hjælp sat betegnelser på mange ting - blandt andet fuglens mund, som faktisk hedder et næb. Nogle af børnene mener, det må hedde en banan - de har nemlig for nylig læst om en tukan med banan-næb. Den sproglige opmærksomhed er stor, og der bliver tænkt over flere ord. Børnene rækker hånden op, når de husker det - men bliver ind imellem for ivrige til at vente på tur, når de lige har svaret parat. Der er mange spørgsmål til bogen. Blandt andet om sneuglen, der bliver sur på et tidspunkt. - Bliver sneuglen glad igen?, spørger Heidi Mandrup Bødker. - Hun bliver glad, når hun finder sin mor, svarer Onarata Mayanga og får masser af anerkendelse for sit svar. Det hele foregår i en rolig, koncentreret og nærværende atmosfære. Børnene suger ord til sig. Koncentrationen slipper lidt mod slut. Nogle af børnene bliver distraherede af, at de kan se nogen ude på legepladsen gennem vinduet. Det er hårdt arbejde at suge ord til sig. Dhel Majuce får et glad smil på, da han kan betegne den hvide runde én på bogen. - Månen! Nærværet har nu varet en halv time i streg, og børnene er mættede. Læsegruppen opløses, og børnene suser af sted på deres videre færd i børnehaven. Børnegruppen på holdet består af børn med fem nationaliteter - de er fra Somalia, Afghanistan, Sudan, Grønland og Congo. Børnehaven har i alt tre grupper af børn i gang under projektet med dialogisk læsning.