Sammenhold i rød blok på prøve på arbejdernes kampdag
Enhedslisten i hårdt udfald mod vennerne i Socialdemokratiet i Frederikshavn Byråd og fagbevægelsens top under overenskomstforhandlingerne
Opdateret 04. maj 2017 kl. 13:27
FREDERIKSHAVN: I sin 1. majtale på Knivholt takkede borgmester Birgit Hansen SF og Enhedslisten, der var med til at sikre Socialdemokraterne borgmesterposten efter sidste valg.
Og mens SF’s Christina Lykke Eriksen i sin tale lovede fortsat loyalitet og fuld opbakning til den socialdemokratiske borgmester, var Enhedslistens Poul-Erik Andersen anderledes krigerisk. Over for Socialdemokraterne. Og over for store dele af fagbevægelsens top.
Skilsmisse mellem S og V...
- I Frederikshavn Byråd trænger vi til en skilsmisse mellem Socialdemokrater og Venstre. Det vil være til gavn for kommunens borgere. I dag kan man jo ikke høre forskel på Socialdemokraternes gruppeformand Bjarne Kvist og Venstres Jens Ole Jensen, tordnede Enhedslistens 1. majtaler, der er kandidat til byråd, regionsråd og Folketinget.
Erdogan i Frederikshavn...
- Man skulle tro Tyrkiets Erdogan har været i Frederikshavn og besøgt Socialdemokraternes gruppemøde, for forleden var de med til at indskrænke demokratiet ved at reducere antallet af byrådsmedlemmer til 29, lød det fra Enhedslistens kampberedte 1. majtaler.
Poul-Erik Andersen fortsatte med at kritisere fagbevægelsens rolle under afstemningen om ny overenskomst.
På grund af den såkaldte sammenkædningsregel blev overenskomsten vedtaget, selv om 86 procent af slagteriarbejderne stemte imod.
- Sammenkædningsreglen er et bunkebryllup. Den må vi have afskaffet og finde en anden model, der ikke splitter LO-familien, sagde Poul-Erik Andersen, der langede ud efter fagbevægelsens forhandlingsledere. Og den socialdemokratiske dominans i fagbevægelsen. Og "ja-sidens skræmmekampagne under EU-afstemningen om retsforbeholdet".
- De har været for dårlige. Se på A.P. Møller Maersks forhandlere. Dér kunne fagbevægelsen lære noget, sagde Poul-Erik Andersen. Der også satte fokus på fiskeriets udvikling og koncentrationen af fiskekvoter på få kuttere og en håndfuld kvotekongers hænder.
- Nu vil fiskeriministeren så tillade opdræt af fisk i Kattegat. Det bliver en katastrofe.
- Kedelig men sikker drift
Borgmester Birgit Hansen citerede i sin tale "Når jeg ser et rødt flag smælde" - og en nylig overskrift i Nordjyske.
- Som i sangen "Når jeg ser et rødt flag smælde" rejser vi os også trodsigt i vrimlen i vores kommune. Vi kender til arbejdsløshed, til store arbejdspladser, der lukker, til en presset økonomi. Men vi smøger ærmerne op igen og igen.
- Jeg er blevet kaldt meget - det lever jeg med - men det nyeste er vist "fru Kedelig". Det stod skrevet i avisen i forbindelse med en artikel om økonomisk genopretning, hvor jeg blev kritiseret for at være uambitiøs og ikke fandt spændende løsninger. Jeg gentager gerne: Jeg står på mål for den kedelige linje, men for sikker drift og det lange seje træk.
- Er der ingen ambitioner? Jo, for pokker: Ambitionerne er først og fremmest på børne- folkeskole og ældre og handicapområdet: Ja, vi vil gerne gøre det bedre. Vi vil gerne prioritere flere ressourcer, gerne mere uddannelse. Vi vil gerne investere i mere asfalt og byggemodning. Foretage kloge investeringer. Vi vil være med til at skabe rammer, så der skabes job. Vi vil tiltrække nye borgere ved at fortælle om muligheder for mennesker. Ambitionerne fejler ikke noget, forsikrede Birgit Hansen.
Der er lige det med pengene...
- Men der er lige det med pengene: Jeg bliver aldrig til kreative halve, satsede løsninger, risikable og dristige løsninger. Vi snakker om skatteborgernes penge. Vi snakker om stabilitet og en vis form for tryghed. Jeg gambler ikke. Vil man have de mere spændende løsninger med deponering af penge, udlicitering, byggekredit og så videre - ja, så tror jeg, I ved, hvor I skal sætte krydset til november, sagde Birgit Hansen fra talerstolen på Knivholt.
Til gengæld lovede hun "seriøsitet, dialog og viljen til at handle, når de rigtige løsninger er der".
- Dem vi finder i fællesskab - og ikke mindst, når de kan finansieres. Vi vil fællesskabet. Vi går aldrig går hjem og vi vælger aldrig hokus-pokus-mig-selv-i-fokus.
SF ser fremad
SF’s byrådsmedlem, Christina Lykke Eriksen, beklagede, at det store flertal i byrådet i sidste uge vedtog at sænke antallet af byrådsmedlemmer fra 31 til 29 i næste periode.
- Det giver færre nuancer og færre holdninger. Det vigtigste er ikke at vi er enige, men at vi kan samarbejde, men når det er sagt lover vi en sober og fair valgkamp. Vi støtter Birgit som borgmester, og den med, at "en stemme på SF er en stemme på Venstre" må nu for længst være død og begravet, sagde SF’s enmands-hær i byrådet. Der sendte en tak til de, der blev og støttede SF i "den største krise i partiets historie".
Det socialdemokratiske folketingsmedlem Bjarne Laustsen opfordrede også til sammenhold i rød blok.
- Nu gælder det om at få ro på og ikke stikke af i alt for mange forskellige retninger, sagde Bjarne Laustsen henvendt til SF, Enhedslisten og til dels også Alternativet.
Få adgang første måned for kun 49 kr.
Prøv Nordjyske nuAllerede abonnent? Log ind
Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.