EMNER

Samson spillede med musklerne

Efter knap seks urokkelige døgn på et fyr ved Svitringen Rende ud for Hals lykkedes det søndag aften at få "KCL Banshee" fri.

Danmarks stærkeste flydekran "Samson" tog fat, og ved at udnytte højvandet, der nåede Hals kl. 18.46, lykkedes det at løfte cementskibet. Det er nu med seks-syv knob (11-12 kilometer i timen) på vej på værft i Fredericia, hvor det ventes fremme i aften. På turen derned trækkes det af en slæbebåd, mens "Samson" sejler med for at at holde skibet oppe. At opgaven havnede i byen ved Lillebælt skyldtes, at de havde en ledig dok. Arbejdet med at løfte "KCL Banshee" fri begyndte ved daggry i går. Samson var i nattens løb blevet rigget til i Hals, men Søværnets Operative Kommando havde betinget sig, at selve bjærgningen først gik i gang, når det var blevet lyst. På den måde ville det være lettere at spotte eventuelle udslip af olie. Allerede lørdag havde "Samson"s ejere, Dansk Bjergning og Bugsering A/S fra Hobro, dog tømt skibets tanke for både diesel- og smøreolie. I løbet af formiddagen blev to wirer trukket ind under agterstavnen på det grundstødte skib af dels en slæbebåd, dels dykkere ombord på "Samson". I eftermiddagens løb kneb det at få løftet skibet fri, men en beslutning om at vente til højvande viste sig fornuftig. Den højere vandstand gjorde akkurat forskellen, og "KCL Banshee", der er norsk ejet, men sejler under bekvemmelighedsflag, kom fri. Besætningen på 12 mand er blevet på skibet hele ugen, for det viste sig allerede tidligt tirsdag morgen få timer efter grundstødningen, at den ikke var i fare. Den følger også med til Fredericia. Fyr nummer otte, som "KCL Banshee" satte sig så solidt fast på, består af et langt jernrør i sektioner med et lyssignal i toppen. Normalt stikker det otte meter op over vandoverfladen, mens der er cirka 10 meter jernrør ned til betonsoklen. Fiskere fra Hals har kritiseret typen af fyr - de mener, at moderne teknologi ombord på skibene har overflødiggjort dem. Opgaven ud for Hals var den tredje grundstødning, Hobro-firmaet har løst alene i år, fortæller ingeniør Arne Møller Larsen fra firmaet. Tidligere er skibe trukket fri ved Langeland og syd for Samsø.