Sang med udsyn

Koncert på Utzon

Musik 22. september 2009 06:00

Det nordjyske Sangselskab går ind i sin niende sæson og har for længst etableret sig som stedet, hvor de mange gode nordjyske sangere møder sit lokale publikum. Det lader sig kun gøre, fordi alle medvirkende optræder gratis, og fordi en lille gruppe ildsjæle arbejder hårdt for at holde liv i foretagendet og skaffe den sponsorstøtte, der trods alt er nødvendig. Med andre ord, så er Sangselskabets arrangementer de lokale sangeres gave til det aalborgensiske kulturliv. I denne sæson er selskabets arrangementer flyttet fra kunstmuseet til Det Obelske Auditorium i Utzon Centret, en arkitektonisk flot koncertsal med vidt udsyn til Limfjorden. Rummets arkitektur med de svungne loftsbuer udgør den eneste udsmykning, fascinerende smukt i sig selv, men det asketiske interiør skriger på udsmykning eller organisk liv. Men vigtigst i denne sammenhæng, rummet er akustisk set noget nær ideelt for sangere, det forærer dem ikke noget, men lader til gengæld alle stemmetyper og frekvenser fremstå lige klare og hørbare. Charlotte Hjørringgaard Larsens slanke koloratursopran var en ren fornøjelse i den lille franske afdeling med Chabriers poetiske ”Romance détoile” og det lettere operetterepertoire, Messagers ”J"ai deux amants” og Delibes’ ”Les filles de Cadix”, sidstnævnte leveret med en aldeles vidunderlig charme og scenisk nærvær. Bendt Astrups fire fabler efter La Fontaine var holdt i et let fransk tonesprog, men her måtte Hjørringgaard dele solopladsen med Thomas Hamiltons basunstemme, og denne klanglige balance tippede generelt over til fordel for basunstemmen. På klaveret lagde Natasha Kutsko Jensen hele vejen et sikkert afstemt akkompagnement. Forinden havde Brian Stenger Poulsen haft sin lille afdeling med blandede danske sange. Bedst var han i Carl Nielsens lyriske tonesprog, ”Min pige er så lys som rav” og ”Så bittert var mit hjerte”, svagest stod han i det store dramatiske udtryk som hos Erik Norbys ”Eros”. Erik Bekker Hansen sluttede denne første koncert af i selskab med pianisten Ellen Refstrup, også han med et rent fransk program. I Debussys stemningsmættede ”Fetes galantes 1” afstemte de tilsammen liederne i organiske strømme med hypnotiserende smukke klangflader. Poulencs ”Cocardes” blev til gengæld en overlegen humoristisk leg med musikalske og mimiske virkemidler i de vrøvlede sange, som var en del af komponistgruppen ”Les Six’s” opgør med impressionismens tågede klangunivers. Også Erik Saties sange, ”Lydions”, hører til i denne kategori, vrisne, humoristiske og koncentrerede miniaturer, leveret med scenisk nærvær og musikalsk overskud. Med ekstranummeret, Poulencs smukke kærlighedssang ”C"est ainsi que tu es”, genskabtes den udtryksmæssige balance i anden afdeling, renfærdigt og indtrængende. Tore Mortensen kultur@nordjyske.dk Brian Stenger Poulsen, Charlotte Hjørringgaard Larsen, Erik Bekker Hansen Utzon Center, søndag eftermiddag

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...