EMNER

SAS¿ Dash-fly får lov at flyve videre

De nye uheld med flytypen anses ikke for alvorlige

KØBENHAVN:De skandinaviske luftfartsmyndigheder ser ingen grund til at udstede et nyt flyveforbud mod SAS¿ omstridte fly Dash 8 Q400. Kun en uge efter, at SAS igen sendte flyene på vingerne, har flyene allerede været involveret i tre nye episoder. Det sker efter, at SAS har holdt flyene på jorden i tre uger efter nødlandinger i Aalborg og Vilnius og har skiftet landingsstellet på flyene. - Tre tilfælde på en uge er usædvanligt, men der er intet, som tyder på, at det er en typefejl, og der udstedes derfor ikke flyveforbud til Dash-flyene, siger kommunikationschef i Statens Luftfartsvæsen (SLV) Thorbjørn Ancker. Statens Luftfartsvæsen har modtaget en rapport fra SAS og ser i øjeblikket nærmere på sagen. Konklusionen lyder foreløbigt, at det drejer sig om mindre alvorlige fejl, som formentlig ikke har nogen betydning rent flyvesikkerhedsmæssigt. Senest måtte et af SAS¿ Dash-fly fredag vende om efter afgang fra Warszawa, da der opstod problemer med landingsstellet, torsdag måtte et Dash-fly opgive en tur fra Berlin til Stockholm efter melding om motorfejl, og onsdag måtte et fly, som var på vej til Gdansk, returnere til København og foretage en sikkerhedslanding på grund af en fejl med lugen til næsehjulet. Ifølge Statens Luftfartsvæsen sker det cirka 20 gange om måneden, at fly må returnere til danske lufthavne af den ene eller anden grund. Heraf cirka halvdelen til København. Det skal ses i forhold til, at man alene i Københavns Lufthavn har mellem 11.000 og 12.000 starter om måneden. Årsagerne kan være tekniske fejl, fuglekollisioner, hvor en fugl rammer flyet eller suges ind i motoren, eller at en passager får et ildebefindende. Statens Luftfartsvæsen mener ikke, at de tre seneste episoder bør give flypassagererne grund til at være nervøse for at flyve med Dash-flyene. Tværtimod er de et udtryk for, at piloterne følger procedurerne og vender om, bare der er mindste tegn på problemer, lyder det. /ritzau/