Flyulykker

SAS dropper helt Dash-flyene

Efter det tredje havari med flytypen 8/Q400 gælder det nu om at genopbygge kundetillid

De nye problemer med Dash-flyene og beslutningen om at droppe dem kommer til at koste SAS dyrt. Men det var en nødvendig beslutning. 55 aflysninger mandag. Foto: Scanpix

De nye problemer med Dash-flyene og beslutningen om at droppe dem kommer til at koste SAS dyrt. Men det var en nødvendig beslutning. 55 aflysninger mandag. Foto: Scanpix

KØBENHAVN:Det er slut med at flyve Dash 8/Q400 med SAS. Det skandinaviske flyselskab valgte søndag helt at droppe selskabets 27 fly af det uheldsramte type Dash 8/Q400 efter det tredje havari på mindre end to måneder. Det sker af hensyn til selskabets omdømme, oplyste SAS på et pressemøde i Stockholm. Beslutningen blev taget på et ekstraordinært bestyrelsesmøde, efter at endnu et af selskabets Dash 8/ Q400 fly lørdag forulykkede i Københavns Lufthavn. Ingen kom til skade ved nødlandingen, men alligevel vælger SAS at holde flyene permanent på jorden. - Tilliden til Dash 8/Q400 er mindsket betydeligt, og vores kunder bliver mere og mere utrygge ved at flyve med flytypen. Derfor har jeg med bestyrelsens godkendelse besluttet helt at tage Dash 8/Q400 ud af drift, siger koncernchef Mats Jansson. Varemærket lider SAS satte det første fly af typen i trafik i januar 2000, og propelflyet har transporteret omkring fem procent af koncernens passagerer. Og beslutningen om at sætte flyene på jorden betyder, at Dash 8/Q400-trafikken nu skal erstattes ved at omdisponere selskabets fly og ved at leje fly af andre selskaber. - Dash 8/Q400 har haft gentagne kvalitetsproblemer, og vi kan konstatere, at flyet ikke modsvarer kundernes krav på punktlighed og regularitet. SAS-flyvninger har altid haft en godt omdømme, og der er risiko for, at Dash 8/Q400 flyene på sigt kan skade varemærket SAS, siger Mats Jansson. Problemerne med Dash-flyene tog for alvor til, da det første fly af typen forulykkede i Aalborg Lufthavn 9. september på grund af problemer med højre landingshjul. Få dage efter skete endnu et havari med flytypen - denne gang i Vilnius med en tilsvarende fejl. Det fik de skandinaviske luftfartsmyndigheder til at beordre alle SAS fly af typen på jorden. Det førte til massive aflysninger, hvilket kostede SAS mellem 8 og 12 millioner kroner om dagen. Efter at samtlige fly var gennemgået for den pågældende fejl, fik Dash-flyene igen lov til at flyve - men fejlmeldingerne fortsætter, og lørdag kom så det tredje og altså sidste havari. /ritzau/