Hele landet

SAS forudser endnu lavere billetpriser

SAS kan fejre 70 års jubilæum - en tid med billetpriser under pres

SAS og luftfarten som helhed har svært ved at tjene penge. Arkivfoto

SAS og luftfarten som helhed har svært ved at tjene penge. Arkivfoto

HELE LANDET: Når SAS fejrer 70 års jubilæum mandag, sker det med udsigt til, at presset på billetpriserne fortsætter - til glæde for passagererne, men som udfordring for luftfarten, der har svært ved at tjene penge.

Ifølge operationel koncerndirektør Lars Sandahl Sørensen, som er det danske medlem af direktionen i SAS, vil der også i de kommende år være et konstant pristryk i markedet, som lider under overkapacitet.

- Nogle af de priser, vi tilbyder i dag, er næsten de samme, som vi tilbød for 30-40 år siden. Det er ganske abnormt.

- Bare det i sig selv gør, at vi hele tiden skal arbejde med effektiviseringer, men også samtidig arbejde med at forbedre vores produkt hele tiden, siger han.

Markant billigere

SAS fremhæver som eksempel fra arkivet, at en billet til Los Angeles fra København kunne købes for 4845 svenske kroner i 1954. Da selskabet åbnede en rute til Los Angeles fra Stockholm i 2016, lød den vejledende billetpris på 4999 svenske kroner.

Det er altså blevet markant billigere for passagererne at flyve, og det stiller store krav til selskaberne om at effektivisere og sænke omkostninger. Men presset på branchen kan også få konsekvenser for den skandinaviske infrastruktur, siger Lars Sandahl Sørensen.

- Vi har godt 30 millioner gæster om året og flyver over 900 flyvninger om dagen. Rigtig mange tager for givet, at vi fra SAS’ side kan tilbyde så mange destinationer dagligt - også fra København.

- Det netværk giver så meget større adgang til verdenen, end vores fem millioner borgere i Danmark berettiger til. Det kan vi ikke tage for givet fremadrettet, når man ser på, hvad der kan ske i luftfart, siger han.

Færre direkte ruter

Det kan i sidste ende blive en realitet for danske flyrejsende, at der bliver færre direkte flyruter ud af København.

- Det kan være en situation, hvor man alene kan flyve rundt til nogle punkter i Europa, og så når man skal flyve langt, må man flyve derfra. For eksempel fra London eller Frankfurt, siger Lars Sandahl Sørensen.

Også fra aktieanalysechef Jacob Pedersen fra Sydbank lyder det, at SAS er presset på billetpriserne og slås med højere omkostninger end lavpriskonkurrenterne.

- Der er masser af håndgribelige trusler, der kan skabe et prispres, så SAS ikke kan tjene penge på det, der er kerneforretningen og SAS’ berettigelse.

- Nemlig selskabets fantastisk gode netværk ind og ud af Skandinavien, som der ikke er nogen af konkurrenterne, der er i nærheden af at kunne matche, siger han.

/ritzau/

SAS gennem 70 år

* SAS blev grundlagt i 1946 ved en sammenlægning af de nationale luftfartsselskaber i Danmark, Norge og Sverige. Selskabet kan fejre 70-års fødselsdag 1. august 2016.
* Første SAS-tur til New York gik 17. september 1946. Turen tog 25 timer, og det var nødvendigt at holde tre stop på vejen for at tanke.
* SAS er i dag delvist ejet af private investorer og delvist ejet af den danske, norske og svenske stat.
* Selskabet har de senere år haft store økonomiske problemer, men har kæmpet for at få økonomien på ret kurs med syv spareplaner siden 2002.
* SAS er fortsat et af de største selskaber i Norden. I alt 28 millioner passagerer rejste med SAS i regnskabsåret 2014/15.
* Selskabet havde med udgangen af april 108 destinationer på programmet og 781 daglige afgange.
* SAS har i alt 156 fly i flåden - heraf er 114 leasede.
Kilder: SAS, Ritzau
/ritzau/

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.