EMNER

SAS går efter togkunderne

Lavpris på indenrigsruterne er nyeste våben i kampen mod DSB

KØBENHAVN:SAS tager nu for alvor kampen op med DSB for at kapre flere rejsende mellem Jylland og København. SAS har med øjeblikkelig virkning besluttet at overføre selskabets lavpriskoncept snowflake til de danske indenrigsruter. Det betyder, at der allerede i løbet af de kommende tre måneder vil blive udbudt 20.000 lavprisbilletter til priser på helt ned til 495 kroner for en enkeltbillet mellem København og Billund, Århus, Aalborg. Viceadministrerende direktør i SAS Danmark, Jens Wittrup Willumsen, lægger ikke skjul på, at satsningen på billigbilletter først og fremmest skal lokke de kunder til, der i dag rejser med tog eller personbil. - Der er enormt meget trafik mellem øst og vest i Danmark. Og det er definitivt muligt at flytte folk fra tog og personbiler over i fly, hvis flybilletterne er billige nok. Derfor tror vi på, at lavprisbilletterne vil stimulere flere til at vælge vores fly, siger Jens Wittrup Willumsen til Ritzau. Han håber, at SAS med tiden vil kunne sælge et sted mellem 5000-10.000 snowflakebilletter om måneden på indenrigsruterne. - Vi kommer ikke til at sætte flere fly ind - i hvert fald ikke i første omgang, men vi har jo allerede en del ledige sæder på mange af indenrigsflyene, fordi vi flyver med så høj frekvens. Og det er dem, vi håber på at kunne besætte med lavprisbilletterne, forklarer SAS-direktøren. SAS er i forvejen inde i en god udvikling på det danske marked, hvor antallet af passagerer er vokset støt gennem det seneste halvandet år. Direktøren erkender, at der er en risiko for at nogle af SAS' faste kunder vil udskifte de almindelige billetter med snowflake, der dog ikke giver samme fleksibilitet og mulighed for at ændre tidspunkt for afrejse, som de dyre billetter. - Frygten for at nogle kunder vil "købe sig ned" skal ikke afholde os fra prøve at skabe vækst ved at få fat i de mange nye potentielle passagerer, siger Jens Willumsen. I DSB tager passagerdirektør Bjørn Wahlsten udfordringen fra SAS med sindsro. - Det kan godt være, det kan flytte nogle fritidsrejsende fra biler og tog, men når det gælder erhvervsrejsende sidder vi tungt på markedet, så længe transporttiden ikke overstiger tre timer. Og det tror jeg ikke SAS' lavprisbilletter vil ændre på, siger Bjørn Wahlsten til Ritzau. Han påpeger, at man stadig kan komme fra København til Aalborg for 165 kroner med DSB på en orange billet, altså væsentligt billigere end med SAS snowflake. DSB har dog alligevel et par tricks i ærmet, som modtræk til SAS' udspil. Ifølge Bjørn Wahlsten vil man inden længe udvide udbuddet af orange billetter. Og fra midten af juni relancerer DSB sin sommerklassiker med tilbud om at rejse frem og tilbage samme dag for halv pris. - Endelig forventer vi allerede næste år at kunne tilbyde vores kunder på IC-togene internetadgang, så de kan udnytte transporttiden mere effektivt, siger Bjørn Wahlsten. /ritzau/