SAS ikke længere den største i lufthavnen

Norwegian udbyder nu 12.648 sæder hver uge på ruten Aalborg-København.

Flemming Junker
- Vi har længe ment, at kapaciteten på Aalborg-ruten var for stor, siger marketingdirektør Per Møller Jensen fra SAS - som dog alligevel ikke har tænkt sig at skære ned. Konkurrencen skal opretholdes.
Lufthavne 28. september 2011 11:30

Når Norwegian fra 30. oktober begynder at flyve seks dobbeltture på hverdage mellem Aalborg og København, vil SAS for første gang nogensinde ikke have den største kapacitet på ruten. Det har nyhedskanalen Check-in.dk beregnet. Norwegian flyver alle sine afgange med maskiner af typen Boeing 737-800, der har plads til 186 passagerer. Selskabet kommer hver uge til at flyve 34 gange hver vej, og det giver et udbud på 12.648 sæder hver uge. SAS kommer med vinterfartplanen til at flyve 52 gange hver vej med flytyperne Airbus A321, MD-81 og Bombardier CRJ900, og det giver et samlet sædeudbud på 11.892 hver uge, har Check-in.dk opgjort. Endelig er der Cimber Sterling, der er mest flittig på ruten med 58 ture hver vej, men med de mindre flytyper ATR72 (66 passagerer) og ATR42 (42 passagerer), hvilket giver et samlet sædeudbud på 8124 pr. uge. Med andre ord udbydes der 32.664 pladser hver uge på ruten, eller knap 140.000 pr. måned - og det er sådan set flere, end der er behov for. I august havde ruten således knap 80.000 passagerer, så de har altså god plads. Hos SAS mener man da også, at kapaciteten er for stor på ruten. - Det har vi ment længe, men det er jo en fordel for nordjyderne, som kan flyve så billigt, at prisen dårligt dækker udgiften til brændstof, siger marketingdirektør Per Møller Jensen fra SAS. Her har man ikke tænkt sig noget modtræk, fordi Norwegian bliver større end SAS, når det gælder antallet af udbudte sæder: - Vi er stadig større, når det gælder antallet af afgange, og vi tror på, at det er vigtigere for forretningsfolk end størrelsen på flyene. Den store kapacitet på ruten får nu heller ikke SAS til at skære ned. - Vi synes, at det er blevet for billigt at flyve, og vi tvivler på, at nogen kan tjene ret meget på at flyve Aalborg-København. Men ruten er vigtig for os, både på grund af den lokale trafik i Danmark og på grund af de mange, der rejser videre til udlandet. For dem er det også vigtigt med mange afgange mellem provinsen og København, påpeger Per Møller Jensen. Lufthavnsdirektør Søren Svendsen fra Aalborg Lufthavn mener ikke, at kapaciteten på ruten er blevet for stor: - En belægningsprocent på 57 er ikke helt skæv, heller ikke for flyselskaberne. Hvis den var højere, ville der for ofte være tale om udsolgte maskiner. - Sagen er jo, at morgenflyene er helt fyldt, mens der er meget bedre plads midt på dagen, hvor det så er muligt at finde de billige billetter, nævner Søren Svendsen. Han vil ikke udelukke, at den ekstra kapacitet, som Norwegian lægger ind, kan resultere i lavere priser på nogle afgange. Norwegian regner dog fortsat med at tjene penge på ruten, hvis udvikling selskabet er særdeles glad for: - Aalborg-ruten er allerede lønsom. Generelt opererer Norwegian ikke over længere tid ruter, der ikke er lønsomme, understreger Norwegians danske presse- og markedschef Johan Bisgaard Larsen over for Check.in.dk.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...