EMNER

SAS overvejer nye Bombardier-fly

KØBENHAVN:SAS slutter 2007 med et vigtigt bestyrelsesmøde i dag, hvor der blandt andet skal tages stilling til, hvilke fly der permanent skal sættes ind i stedet for de 27 droppede Dash 8 Q400-fly, som i dette efterår var involveret i tre alvorlige havarier i SAS-regi. Det kan meget vel ende med et fortsat samarbejde med den canadiske producent Bombardier, selv om Dash-sagerne har ført til en verbal krig om skyld og et erstatningskrav fra SAS på mindst 500 millioner svenske kroner. Ritzau erfarer, at SAS Danmark på bestyrelsesmødet indstiller, at Dash-flyene erstattes med jetfly af typen CRJ 700 og 900 fra Bombardier. SAS Danmarks pressechef, Jens Langergaard, vil dog ikke bekræfte oplysningerne. - Det er ikke noget, jeg ved, og hvis jeg vidste det, ville jeg ikke kunne kommentere det så tæt på et bestyrelsesmøde, siger Jens Langergaard. I det hele taget bliver der tale om et første orienterende møde om planerne for SAS¿ flyflåde i fremtiden, og her bliver udskiftningen af Dash-flyene et særligt punkt. SAS Danmarks begrundelse for at pege på CRJ er, at flyene i størrelse og drift minder meget om Dash-flyene. Det betyder meget, hvor de er i stand til at lande, og de kan lande på alle aktuelle destinationer bortset fra London City, hvor der så må sættes et andet fly ind. Det bliver også på bestyrelsesmødet, det afgøres, hvilken skæbne der skal ramme SAS Ground Services (SGS), SAS Technical Services (STS) og Spirit. Det har været til overvejelsen, siden strategien frem mod 2011 blev præsenteret i juni. Det har tidligere været fremme, at amerikanske Menzies Aviation bejler til at komme ind i Københavns Lufthavn enten i stedet for SGS eller i et samarbejde. Arbejdet med at fjerne strejkekulturen og miljøet er også fortsat to store temaer hos SAS, der vil blive vendt på bestyrelsesmødet./ritzau/

Forsiden