Retspleje

SAS: Vi betaler allerede erstatning

Flyselskabet SAS betaler i forvejen erstatning til flypassagerer, der klager over lange forsinkelser. Men det vil SAS have ændret - trods dom fra Aalborg.

Ifølge Aalborg-advokaten Preben Bang Henriksen har han vundet en principiel sejr over SAS ved en afgørelse i byretten i Aalborg fredag. Byretten fastslog, at SAS skal betale en erstatning på 400 euro - ca. 3000 kr. - til Aalborg-advokaten, fordi han blev syv timer forsinket, da han skulle flyve med SAS fra Nice i Frankrig til Danmark. Preben Bang Henriksen siger, at SAS først nægtede at betale den erstatning. Og han betragter byrettens dom som principiel, fordi alle flypassagerer nu vil kunne få erstatning af et flyselskab, hvis flyet er forsinket i mere end tre timer. - Vi er uenige i dommen fra byretten i Aalborg og overvejer at anke den, siger kommunikationschef Mikkel Thrane fra SAS. Men ifølge ham udbetaler SAS i forvejen erstatning til flypassagerer, som oplever lange forsinkelser - og klager over det. Det er Preben Bang Henriksen også blevet tilbudt, men han valgte at gå i retten med sagen, oplyser Mikkel Thrane. Kommunikationschefen erkender dog, at beskeden til Preben Bang Henriksen i første omgang lød, at han ikke kunne få erstatning for flyforsinkelsen. Den besked fik Aalborg-advokaten, da han kontaktede kundeservice hos SAS. - Der skete en beklagelig fejl i vores kundeservice, siger Mikkel Thrane. Ifølge kommunikationschefen kan alle SAS' flypassager, der er udsat for lange flyforsinkelser - over tre timer - få erstatning. Men kun hvis de efter rejsen klager over forsinkelsen. Man får ikke automatisk tilbudt erstatning. Og man kan ikke få erstatning, hvis specielle forhold er skyld i forsinkelserne, for eksempel en askesky fra Island. Både SAS og andre flyselskaber mener, at det skal være helt slut med erstatning til passager, hvis fly bliver forsinkede. De ønsker en ny afgørelse i EF-domstolen, som ventes at se på sagen på ny. Ifølge Mikkel Thrane vil EF-domstolen komme med en melding i sagen til efteråret, en såkaldt prejudicial afgørelse. Og her håber flyselskaberne så på at få ret.