- Savner slutning på kuldsejlet projekt
- Jeg har afskrevet pengene, men følger mig lidt til grin på grund af den totale mangel på information, siger forhenværende aktionær

Det skulle være starten på en ny færgeæra for Hanstholm Havn, da Thy Ferries Cargo A/S fra nytår 2011 åbnede godsrute til Kristiansand med ro/ro færgen "Clare". Efter et færgeskift og fire måneder senere var det slut. Arkivfoto: Diana Holm
- Egentlig ved jeg ikke, om det er min opgave at søge oplysninger. Jeg mener faktisk, at det burde være den sidste bestyrelse i Thy Ferries Cargo A/S som af egen drift havde sikret orientering til aktionærerne. Det siger byrådsmedlem Ole Christensen (S), Nors. Han er bare en af mange nu tidligere småaktionærer i Thy Ferries, som fulgte opfordringen til at støtte planerne om at danne et lokalt funderet selskab, der skulle stå for en færgerute mellem Hanstholm og Norge. I dag anser Ole Christensen sine penge som tabt. Det samme gør adm. direktør Morten Stampe, Bodilsen Totalbyg A/S. - Spørger du mig, vil jeg svare: Pengene er væk. For vores vedkommende et betragteligt beløb, men i lighed med mange andre investorer støttede vi projektet, fordi en færgerute til Norge i høj grad vil være til gavn for området. Der ligger en færgerapport, som viser, der er grundlag for en rute - og med en havneudvidelse vil forholdene blive bedre. Men erfaringen fra dette projekt er, at grundlaget for at starte en færgerute - ikke mindst det kapitalmæssige - skal være anderledes solidt, siger Morten Stampe, der i lighed med Ole Christensen mener, at aktionærerne stadig har en forklaring til gode. Ole Christensen satsede 5.000 kroner på projektet og var dermed en af ialt 765 aktionærer, lige fra små aktionærer med et indskud på 1.000 kroner til betydelig større investorer. 25. maj 2009 var Thy Ferries A/S stiftet med en kapital på godt fire millioner kroner og planer om at åben en passagerrute fra Hanstholm til Norge i foråret 2010, forudsat at selskabets kapital kom op på mindst 15 mio. kroner. Beløbet blev ikke nået, og planerne om at sejle fra foråret 2010 blev heller ikke realiseret. Derfor blev der lagt op til at likvidere Thy Ferries A/S, men på en generalforsamling i november 2010 var der opbakning til at afbryde likvidationen og satse på at åbne en godsrute fra årsskiftet 2010-11. Aktionærerne sagde "ja" til at lade deres tiloversblevne indskud, som nu var reduceret til 1,5 mio., blive stående - og med tilførsel af andre 2,75 mio. blev det vurderet, at der var tilstrækkelig kapital til at lade Thy Ferries A/S leve. Thy Ferries Cargo A/S skulle som et som et fuldt ejet datterselskab under Thy Ferries A/S stå for selve færgedriften. I midten af marts 2011 var Thy Ferries Cargo A/S insolvent, og driften af godsruten, som herefter blev besejlet af "Victoria IV", blev flyttet til et nyt selskab, TF Cargo Hanstholm A/S ejet af Thy Ferries A/S og en kreds af nye aktionærer. I følge CVR, Det Centrale Virksomhedsregister, er Thy Ferries A/S ophørt fra 6. oktober 2011, mens Thy Feries Cargo A/S er ophørt 28. november 2011. - Jeg skød i sin tid penge i projektet vel vidende, at det næppe var noget, jeg skulle tjene på, men fordi det lignede en rigtig god ide. En færgerute ville være et aktiv for egnen, siger Ole Christensen, som i forbindelse med generalforsamlingen i november 2010 fik at vide, at han kunne trække sin kapital ud til kurs 35,9. - Ligesom mange andre lod jeg pengene blive stående. Kunne vi få en fragtfærge, når der ikke i første omgang var kapital til at starte passagersejlads, var det trods alt bedre end ingenting. Ole Christensen har for længst erkendt, at han er blevet 5.000 kroner fattigere. - Det kan jeg leve med, men hvad der virkelig kan irritere mig, er den totale mangel på information, da tingene først for alvor gik galt. På det punkt føler jeg mig dårligt behandlet, og kan være bange for, at sporene vil skræmme, så det fremover bliver svært for andre at bede om lokal økonomisk støtte.
Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.
Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.