Schlie vil fordoble omsætning og stab

Eget varemærke og nye produkter skal bane vejen for Hirtshals-virksomheden

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Der er grund til smil hos Brdr. Schlie Fiskeeksport. Virksomheden er flyttet i nye lokaler. Kaj Schlie (tv) og Jens Schlie har store forventninger til fremtiden. Foto: Bente Poder

HIRTSHALS:Omsætningen skal gerne runde en mia. kr., og antallet af ansatte i produktion fordobles. Sådan lyder målsætningen hos Brdr. Schlie Fiskeeksport A/S i Hirtshals. Virksomheden er netop flyttet i nye lokaler på Søren Nordbysvej, og produktionen af sild er i fuld gang. I løbet af to-tre uger forventer direktør Kaj Schlie, at forarbejdningen af laks- og hvidfisk også kan rykke ind i den nye produktionshal foreløbig klares den del i det gamle domicil på Niels Juelsvej. - Vores målsætning er at fordoble omsætningen, og i løbet af et par år skulle vi gerne have ansatte 40 nye folk i produktionen, siger Kaj Schlie. I dag er der 40 timelønnede og ca. 20 funktionærer hos Brdr. Schlie. Hirtshals-virksomheden er i fuld gang med at lægge en strategi for fremtiden som skal danne grundlaget for vækst. I den plan indgår både nye produkter, et brand af eget mærke, nye selskaber og salg af vakuum- og gaspakket fiskepålæg. - Forbrugerne efterspørger fisk pakket ligesom traditionel pålæg. Det må helst hverken lugte eller smage af fisk, siger Kaj Schlie. Direktøren ønsker endnu ikke at løfte sløret for de nye produkter. - Jeg vil kun sige, at vi bevæger os ikke væk fra vores kerneområde, som er sild, laks og hvidfisk, siger Kaj Schlie. I dag er Brdr. Schlie koncernen, som består af seks selskaber, primært underleverandør til aftagere rundt omkring i Europa, men fremover vil virksomhedens produkter blive mere synlige for forbrugere i både ind- og udland. - Vi markedsfører os ikke i dag med eget brand, men det vil vi i langt højere grad gøre fremover. Det er sværere at skifte et mærke ud, hvis forbrugerne efterspørger det, mens det er nemmere at skifte en underleverandør, hvis kunden kan finde en bedre og billigere leverandør, siger Kaj Schlie. Brdr. Schlie råder nu over en produktionshal på 4000 kvadratmeter efter at have overtaget Nordic Seafood og Vestlaxs gamle bygninger. Virksomheden har bygget eget isværk, og der er også fryserum i lokalerne. Der satses dog primært på ferske varer som i langt overvejende grad importeres fra Norge.