Se nu at få øjnene op

Det danske chaufførerhverv har længe været under ekstremt hårde konkurrencemæssige pres, indbyrdes, men primært fra billige østeuropæiske vognmænd, som driver eksportkørsel fra Danmark, og til dels også indenrigs. og i begge tilfælde er der tale om mere eller mindre ulovlige transporter.

Derfor undrer det mig, at hr. og fru Danmark stadig ser passivt til, trods adskillige opråb, bønner og aktioner fra frustrerede chauffører og vognmænd, som nu kæmper en håbløs kamp for at beholde det, som er tilbage. Det er langt dyrere at benytte østeuropæiske vognmænd. Det koster minimum hr. og fru Danmark en kvart million om året, hvergang en østeuropæer erstatter en dansk chauffør. En fyret dansk chauffør belaster dagpengesystemet med cirka 168.000 kr. Desuden reduceres chaufførens indkomst med cirka 150.000 kr., hvoraf staten mister omkring 60.000 skattekroner. Lad os antage, at der ville blive omsat 80.000 kr. af de penge, chaufføren mister. Så mister staten 20.000 momskroner, og mange får det dårligt med at være arbejdsløs og må oftere til lægen. Så har det danske samfund nået den kvarte million, som man intet har fået for. Transportkøberen betaler stadig relativt høje fragtpriser for at få sine varer fragtet rundt med den østeuropæiske vognmand. Dette regnestykke omhandler kun chaufføren, og ikke den relativ høje sum som statskassen mister, ved at dansk registrerede lastbiler tilsidesættes, i form af moms, afgifter, og skatter. For slet ikke at tale om manglende indtæger til underleverandører, feks. værksteder, dækfirmaer osv. Derfor er det uforståeligt, at hr. og fru Danmark og ikke mindst politikerne accepteret, at nogle få store aktører af transportudbydere, bl.a. DSV, HCS, FREJA, driver profitskabende virksomhed på bekostning af det danske samfund, altså i bund og grund skjult samfundsfinansieret landevejstransport. Jeg har stor tvivl om, hvorvidt transportkøberen, mærker en økonomisk forskel mellem østeuropæisk og danske chauffører/ vognmænd. Det hele handler kun om at skabe størst profit for speditøren/forwarderen eller logistikfirmaet, fuld forståelse for det, men i det hele taget er der kun tale om en grisk mellemhandler, som efterhånden tager en alt for stor bid af kagen. Formålet med dette indlæg er at få den danske befolkning og ikke mindst politikerne til at åbne øjnene. Og samtidigt sende et signal til transportkøbere, om at de rent faktisk belaster det danske samfund, i deres forsøg på at opnå en tvivlsom besparelse, og at man bør tænke lidt over konsekvenserne, det er i sagens natur ganske lige gyldigt om man har fået fragtet sine varer billigt til butikkerne, med øst europæisk arbejdskraft, hvis købekræften er for nedadgående Samtidigt bør politikerne - og ikke mindst politiet som udøvende magt - sørge for, at landevejstransport foregår på ligelige, og ikke mindst lovlige betingelser, den lovlige konkurrence kan danske chauffører sagtens leve med, grundet deres store og mangeårige erfaring og ekspertise på transport området.