Se og Hør skal betale 100.000 i erstatning til tv-vært

Se og Hør havde ikke lov til at tage billeder af Anders Lund Madsens gravide kone på vej til skanning på Riget

Foto Per Kolind

Foto Per Kolind

KØBENHAVN:Talkshow-værten Anders Lund Madsen har vundet en sag mod ugebladet Se og Hør i byretten. Ugebladet er blevet dømt til at betale Lund Madsen 100.000 kroner i erstatning for et billede, der blev taget på Rigshospitalet i 2011.

Det oplyser Københavns Byret til Ekstra Bladet.

På Rigshospitalet var Anders Lund Madsen og hans kæreste Karin Prehst Utoft inde for at få lavet en ultralydsskanning af deres ufødte barn.

Men Se og Hørs tilstedeværelse var krænkende, mente Lund Madsen, som derfor stævnede ugebladet for 200.000 kroner.

Det fik han ikke helt medhold i, men de 100.000 kroner er trods alt det dobbelte af det forlig, ugebladet tilbød talkshowværten forud for retssagen, skriver Ekstra Bladet.dk

Se og Hør har nemlig erkendt, at billedet var krænkende, men deres tilbud på 50.000 kroner var ikke nok, mente Anders Lund Madsen.

Resultatet vækker tilsyneladende glæde hos den 49-årige Anders Lund Madsen.

- Lær det så, Kim, skriver talkshowværten på Twitter med henvisning til Se og Hørs chefredaktør, Kim Henningsen.

Ud over den økonomisk godtgørelse skal chefredaktør Kim Henningsen betale 20 dagbøder af 2000 kroner, altså i alt 40.000 kroner.

To journalister er blevet idømt hver 15 dagbøder af 750 kroner, altså 11.250 kroner hver. Fotografen, der tog billedet, slipper for dagbøder. Det giver samlet set en økonomisk udgift på 162.500 kroner.

Dertil kommer, at Se og Hør skal betale sagens omkostninger, oplyser Københavns Byret.

/ritzau/

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.