Se på os: Vi er pæredanske

Radikale muslimer uenige om adskillelsen af religion og stat, men enige om, at danskerne ved for lidt om islam

Aalborg 22. september 2002 08:00

AALBORG: Med egne ord fik Sherin Khankan, forkvinde for Kritiske Muslimer, i går lejlighed til at forklare sig direkte over for radikale nordjyske partifæller, hvorfor hun havde stemt nej til en resolution med overskriften "Nej til sharia-love" på De Radikales landsmøde sidste weekend. Resolutionens mål var at fordømme stening af kvinder. Sherin Khankan og Mona Sheikh, begge medlemmer af Det Radikale Venstre - Sherin også folketingskandidat i Københavns Søndre Kreds - og Mona Sheikh, tidligere hovedbestyrelsesmedlem, lagde på et møde i Huset i Aalborg op til engageret debat om islam i Danmark og om religion og politik. Mens Sherin Khankan med dannelsen af foreningen Kristiske Muslimer for et år siden - i øvrigt sammen med lektor ved Europæiske Studier på Aalborg Universitet, Henrik Plaschke - er fortaler for, at religion og politik/stat kan og bør holdes adskilt, mener Mona Sheikh, at tingene hænger sammen. Sherin Khankans nej til resolutionen affødte kritiske kommentarer fra såvel partileder Marianne Jelved som landsformand Søren Bald. I ugens løb er flere af partiets nøglepersoner kommet Sherin til undsætning. I går fik tilhørerne så hendes begrundelser for nej'et i en længere teologisk udredning. Hun ønsker et samspil mellem religion og politik. Religionen kan inspirere politikken, men aldrig diktere den. Hun tager afstand fra stening, men skulle hun have stemt nej til resolutionen, ville hun have følt, at hun var med til at cementere islam som en barbarisk religion. Sharia, som betyder vej/vejning, omtales i Koranen, mens stening ikke er nævnt med et ord. Dermed havde hun gerne stemt for en resolution, der tager afstand fra barbariske uretfærdigheder overalt i verden, herunder også dødsstraf i den elektriske stol som i USA. - Det kan godt være, at nogle betegner det som teologiske spidsfindigheder, men jeg mener, at man som sagkyndig bør handle ud fra den viden, man har, sagde hun. Såvel Sherin Khankan og Mona Sheikh betegner sig som troende muslimer. De er begge født i Danmark. Sherin af en kristen mor og en muslimsk far. Mona af muslimske forældre, som kom hertil fra Pakistan i 1970'erne. De er veluddannede. Sherin er religionssociolog, har arbejdet med projekter om unge og job og er nu ansat ved Dansk Røde Kors. Mona studerer statskundskab. Begge ser det som en vigtig opgave at få udredet alle de mange misforståelser, der er omkring islam, og at få folk til at forstå, at der ikke findes en prototype for en muslim. - Betragt os som individer, der lever med vores tro i dagligdagen, ligesom kristne lever med deres religiøsitet, sagde Mona Sheikh. - Se på mig. Jeg er dansk, ung, studerende, kvinde og muslim. Jeg er påvirket af alle dimensioner og tænker og føler mig som pæredansk. Jeg kan ikke stå til ansvar for krigen i Afghanistan, bogen "Ikke uden min datter", 11. september eller æresdrab, som hun betegnede som socialt og kulturbetingede og således ikke styret af Koranens ord. Af de 170.000 muslimer, der bor i Danmark, vurderer Sherin Khankan, at der kun findes omkring 350 ekstremister, som ønsker en muslimsk stat i Danmark. Dannelsen af foreningen Kritiske Muslimer har som et af sine formål at opløse fordomme gennem viden og åbenhed, og mødet var arrangeret af Det Radikale Venstre, Radikal Ungdom, Huset og FO-Aalborg.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...