Seat til hverdagens ræs

For dem, der står op midt om natten for at se Formel 1, men også skal have plads til familien, må Seat Leon Cupra ST være drømmebilen

6
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Hvis man kan tillade sig at kalde 436.000 kr. billigt, så er det tilfældet her, for ingen andre giver så mange kræfter og udstyr for pengene.

VERDEN:Nu er der håb for fædre, der drømmer om fyrige hestekræfter, men har fået en lodret ordre fra konen om at slå sig til tåls med en børnevenlig stationcar.

Seat har taget en praktisk Leon stationcar, lirket en hårdtpumpet 2,0 motor med turbo ned i maskinrummet, strammet fjedrene op og garneret med detaljer fra motorsporten som bucketsæder, spoilere og letmetalfælge på størrelse med hjulene fra en hestevogn. Voila! Pludselig kan familiebilen køre om kap med potente sportsvogne, uden at det koster en formue, og at børn og bagage må blive hjemme.

OK, prisen er godt 436.000 kr., men i forhold til køreglæde, motorkraft og udstyr er det faktisk ikke så slemt, og Seat plejer at være generøse med rabatter, især, hvis man får vognen som firmabil. En tilsvarende Ford Focus ST stationcar med 250 hk koster 501.000 kr., hvis udstyret skal matche spanieren, mens den 300 hk stærke VW Golf R Variant med firehjulstræk ligger på 735.000 kr.

Prisen er altså fornuftig, og samtidig ser selve bilen også helt rigtig ud med former, der buler de rigtige steder, som en bodybuilder i designerhabit.

GTI kalder vi biltypen, opkaldt efter den VW Golf, der kickstartede en bølge af fyrige familiebiler tilbage i 1976, og Leon ST skuffer ikke.

Efter skræmmende få sekunder står speedometernålen ud for et tal, der vil udløse så mange klip, at kørekortet kommer til at ligne et gækkebrev.

Ve den overlegne BMW-kører, der vil vise den spanske ”familiebil”, hvem der bestemmer i overhalingsbanen. Han kommer til at fortryde det: Ude under kølerhjelmen ligger ikke blot en motor med hele 280 hk. Med direkte indsprøjtning og en vindmølle af en turbolader har den et sejtræk, så man må sig forbarme.

Den moderne GTI er samtidig blevet endnu mere hverdagsduelig, også hvis man vælger den almindelige femdørs udgave, så man kan invitere svigermor og børnene med på søndagstur uden risiko for sure miner og køresyge. Lader man passagerer og pakkenelliker bliver hjemme, viser Cupra dog, hvad den især handler om: Rå kraft, forrygende fartressourcer og køreegenskaber af den slags, man mærker fra bagdelen og helt ud i fingerspidserne på det tommetykke læderrat.

Styringen er så direkte og præcis, at man har en fornemmelse af at have hænderne direkte på forhjulene.

Bremserne har bid og er lette at dosere, mens gearkassen med dobbeltkobling automatisk sørger for fremdriften. Regnvåd asfalt er dog ikke det rette til turbodopede heste. De første fire dage vi kørte i bilen, lykkedes det ikke på noget tidspunkt at trykke speederen i bund i de tre første gear, uden at antispinkontrollen konstant greb ind, eller der var formålsløst hjulspin på forhjulene, og selv på tør vejr river og slider det i dækkene, mens bilen kaster sig frem.

Mageløs motor

De færreste biler kan til gengæld trække rent fra godt 1000 omdrejninger og samtidig rykke så hårrejsende, at ansigtshuden strammes op til et satanisk smil.

Hvad siger du til 0-100 km/t. på seks sekunder? Det er næsten Porsche Boxster-værdier. Og Seaten accelererer op gennem gearene med et langt sug, som når børn tømmer en sodavand med sugerør. Tophastigheden er 250 km/ t.

Både foran og bagi er pladsen i orden for familien. Med et bagagerum på 587 liter, får du dog mindre råderum til pakkenelliker end i Golf Variant, der byder på 605 liter og Skoda Octavia Combi, som har 610 liter.

Bag rattet fungerer tingene med tysk præcision, men materialekvaliteten er ikke helt oppe på Golfens niveau.

Forlygter komplet i LED-teknik, der giver et fremragende lys og LED-baglygter er ligeledes standardudstyr.

Alligevel bliver det ikke let at overbevise fruen om, at Cupra skal parkeres derhjemme og agere familietransportør. Spørgsmålet er også, om der overhovedet er kunder til denne her biltype på det fornuftprægede danske bilmarked, hvor Seat måske ikke er det mest værdifulde navn i forhold til VW.

Accepterer hun Leon, vil hun sikkert også henvise til en 180 hk FR-version, der koster over 100.000 kr. mindre. Den er dog ikke i nærheden af Cupraens selvbevidste blik, der nærmest ætser af disciplin, men alligevel ikke holder sig for god til at afsløre et glimt af tilfredsstillelse, når en kvalificeret, men hårdhjertet modstander bukker under.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.