EMNER

- Seest gjorde, at vi voksede

Thisted-virksomheden Fyrværkerieksperten er nu den største fyrværkerigrossist i Danmark.

5
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Medejer Henrik Jespersen (t.v.) og adm. direktør Morten Sørensen i showrummet i Vandel. Foto: Peter Mørk

Fyrværkeriulykken i Kolding-forstaden Seest i november 2004 var samtidig startskuddet til en enorm vækst for Thisted-virksomheden Fyrværkerieksperten, der tidligere hed C. Søndergaard Papir A/S. - Ulykken i Seest gjorde, at vi voksede. Der bestemte vi os for, at vi ville fyrværkeri uanset, hvilke omkostninger der kommer på grund af øgede sikkerhedskrav, siger Fyrværkeriekspertens adm. direktør, Morten Sørensen. Og krav er der nok af. Faktisk så mange, at virksomheden, der har hovedsæde på Tigervej i Thisted, har måttet droppe at etablere lagerfaciliteter i Thy. - Vi havde faktisk udset os en beliggenhed ved Hjardemål. Men selvom Thy er et tyndt befolket område, kunne vi ikke opfylde afstandskravene til de nærmeste beboelser, siger Morten Sørensen. I første omgang flyttede virksomheden sit lager til flyvestationen i Tirstrup. Men i de seneste fem år har Fyrværkerieksperten holdt til på den tidligere flyvestation i Vandel ved Billund. Her råder firmaet de over 13 nedlagte flyhangarer, der for tiden er fyldt til bristepunktet med alskens fyrværkeri. - Vi blev rigtig godt taget imod af lokalbefolkningen i Vandel. Og ved de to offentlige høringer var der ikke en eneste indsigelse, fortæller Morten Sørensen. Højsæson i december Det siger sig selv, at perioden fra slutningen af november til slutningen af december er virksomhedens højsæson. Det er i december, at Fyrværkerieksperten henter hele sin indtægt. Af selvsamme grund rykker hele den otte mand store medarbejderstab til Vandel i årets sidste måned. Og her skal der bruges mange timer. Alt i alt er omkring 25 mand i sving i døgndrift for enten at tage imod fyrværkeri eller for at sende de dagligt omkring 40 lastbiler af sted til kunderne. - Vi har en trofast skare af medarbejdere, der år efter år kommer herned for at give en hånd med. De har mange timer, og det giver dem en god indtægt. Til gengæld er vi så fri for at lære nye medarbejdere op, fortæller medejer Henrik Jespersen. Medarbejderne er indlogeret i et vandrerhjem i nærheden, ligesom de bliver beværtet med mad og drikkevarer de lange arbejdsdage igennem. En tredjedel af markedet Ifølge Morten Sørensen sidder virksomheden i dag på en tredjedel af markedet for fyrværker, der bliver solgt i Danmark. - Vi har faktisk vækstet i et marked, der volumenmæssig ikke vokser. Vi er faktisk vokset med 25 pct. i forhold til sidste år, siger Morten Sørensen. Der omsættes for mellem 180 og 200 mio. kroner fyrværkeri i Danmark regnet ud i grossistpriser. - Jeg tror, at årsagen til vores vækst er, at vi er en seriøs leverandør i et mørkt marked. Det vil sige, at vi overholder det, som vi lover vores kunder, siger direktøren. Blandt Fyrværkeriekspertens kunder tæller store kæder som jem & fix og Netto. Høje omkostninger På grund af eksplosionsfaren må vognmænd, der kører med fyrværkeri ikke have anden fragt med. Og det betyder, at kapaciteten i lastbilerne ikke altid er fuldt udnyttet, når et læs for eksempel skal fragtes til Skagen eller Vordingborg. Og det medfører høje omkostninger i forbindelsen med de 40-45 lastbiler, som virksomheden dagligt sender af sted. Det samme gælder omkostningerne i forbindelse sikkerhedsgodkendelser. - For eksempel har vi måttet betale tre mio. kroner til et rådgivningsfirme alene for at få vort område i Vandel godkendt til fyrværkeri. Desuden har vi to mand ansat til at arbejde med produktionsgodkendelsen af vore produkter, og én mand, der tager sig af at holde lagerets godkendelse up to date, siger Morten Sørensen. Medarbejdere i Kina For tiden har Fyrværkeriekspertens to medarbejdere ansat i Kina. De tager sig fortrinsvis af produktionskontrollen på de fabrikker, der producerer for virksomheden. - Det gælder om at få producenterne til at producere det, der er aftalt. Derudover arbejder vi for tiden på at etablere et showroom i Kina. Mange af vores store kædekunder tager selv til Kina for at købe ind, siger Morten Sørensen, der sammen med sine medarbejdere selv rejser til Kina ca. otte gange om året. Skønt højsæsonen for fyrværkeri er koncentreret på gangske få uger, så er der nok at se til for medarbejderne året rundt. Salget foregår primært om foråret, og produktionen ligger i forlængelse deraf. Og så tager det mellem tre og fire måneder at få nye produkter godkendt.