EMNER

Sehr kalt i Limfjorden

Lille tysk koloni bakser i frost og kulde med at få olien op af skibsvraget ved Aalborg Portland

RØRDAL:- Nytårsaften, den fejrede vi kun en times tid hjemme på hotellet. De to tyske dykkere Frank Destel og Olaf Baumann er sammen med kollegaen Peter Valland kommet på hårdt arbejde med pumpe 45 tons dieselolie ud af skibsvraget "Sierksdorf", der i en måned har stået på bunden af Limfjorden. Skibets lastrum eksploderede 2. december, og nogle timer efter gik skibet til bunds ved cementkajen ud for Aalborg Portland. Siden har de danske myndigheder lagt pres på det tyske rederi for at få vraget fjernet, så det ikke skulle forurene Limfjorden. Og nu er der omsider kommet skred i sagerne efter en kamp med reder, advokater, forsikringsselskaber og andet godtfolk, som Aalborg Kommunes beredskabschef Jørgen Pedersen har udtrykt det. Kræver omtanke I første omgang gælder det om at få de 45 tons dieselolie pumpet ud af skibets tanke, og opgaven er lagt i hænderne på specialister. Dagen før nytårsaften ankom det tyske bjærgningsselskab Bitunamel Feldmann og har siden arbejdet på at gøre klar til hente olien op. Lübeck-firmaet arbejder sammen med dykkerfirmaet Baltic Taucherei- und Bergungsbetrieb fra Roctock. Og opgaven er ikke helt enkelt, lyder det fra direktør Torsten Feldmann fra bjærgningsselskabet Bitunamel Feldmann. - Man skal tænke nøje over hvert enkelt trin i processen. Sådan en opgave kræver et godt kendskab til, hvordan et skib er indrettet, og hvordan man kommer rundt indvendig, siger Torsten Feldmann. Dykkerne har eksempelvis meget lidt plads til at kante sig rundt i skibsvraget, og opgaven bliver ikke lettere af, at de hele tiden skal tage sig i agt for skarpe hjørner og for alle de løse ting, som svømmer rundt i vraget. I går var dykkerne i gang med skaffe sig adgang til tankene og påfyldningsstudser. Med svejseudstyr skærebrænder de sig igennem diverse jernplader. Arbejdet er en særdeles kold fornøjelse, og tyskerne skutter sig lidt, da NORDJYSKE kan fortælle, at vejrudsigten melder om flere dages hård frost. - Kulden betyder selvfølgelig, at vi fryser, og når en dykker fryser, risikerer han at miste koncentrationen. Arbejdet bliver heller ikke nemmere af, at der er tre etager at finde rundt på, forklarer dykker Frank Destel. De tre dykkere fra Baltic Taucherei- und Bergungsbetrieb er på skift vandet, og arbejdet står på i op til 12 timer om dagen. - Varmen får vi igen om aftenen, når vi sidder i saunaen på hotellet, lyder det fra Olaf Baumann, der sammen med sine kolleger er indkvarteret på et lokalt hotel. Rostock-firmaet er vant til at arbejde udenlands og har tidligere blandt andet hjulpet til, da olietankeren "Baltic Carrier" i marts 2001 forliste ved Falster. Nu mangler lasten På havnen i Aalborg bliver de tyske dykkere fjernstyret fra en lille interimistisk indrettet kommandocentral - en Mercedes-kassevogn - hvor folks nøje studerer tegningen over "Sierksdorf", før der råbes nye beskeder ned i radioen. Når der er skåret hul igennem til tankene, gælder det om at få etableret et lukket system, så olien ikke slipper ud i fjorden, når den pumpes op. Selve pumpningen forventes at vare et par dage, og olien ender muligvis som brændsel. Det skal skibets reder selv finde ud af. Når olien er pumpet væk er næste skridt at få lasten af oxyton og skibsvraget fjernet. De 2674 tons oxyton er som sådan ikke leveret til Portland og ejes derfor stadig af den tyske fabrik, der udvinder oxyton fra gamle aluminiumsdåser. - Lastejeren har fået påbud om at fjerne lasten, og vi skal have møde på mandag for at finde ud af, hvordan det kan ske. Det bedste vil være, hvis lasten sammen med skibet kan hæves til vandoverfladen. Så risikerer vi nemlig ikke, at stoffet bliver opløst i vandet, når det skal fjernes, siger beredskabschef Jørgen Pedersen fra Aalborg Kommune.