Naturkatastrofer

Sejlads fra et brændpunkt til et andet

Aksel Nygaard Rasmussen sejlede kunstskatte, evakuerede flygtninge, var på fiskerikontrol og førte DANA

2
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Havundersøgelsesskibet DANA på sommertogt ved Grønland. Arkivfoto

HIRTSHALS:I slutningen af 1948 nærmere Mao Zedongs hær sig den store kinesiske havneby Shanghai, mens Koumintangs leder Chiang Kai-shek og mange af hans tilhængere forberedte en flugt fra fastlandet til Formosa. Nuværende Taiwan. Det Østasiatiske Kompagni havde et stort kontor i havnebyen og skibe, der sejlede i området omkring Det Gule Hav, og på det tidspunkt var Aksel Nygaard Rasmussen om bord på ØK-skibet M/S Korea i området. Han havde allerede året før været med til at evakueret englændere væk fra Shanghai til Japan på grund af kommunisternes fremmarch. - Skibet blev hyret af Chiang Kai-shek til at sejle til Formosa. Det blev lastet med en masse kunstskatte og andet kostbar gods, og sejlet til en havn på nordsiden af Formosa. Det var et af de sidste skibe, der sejlede fra Shanghai, fortæller Aksel Nygaard Rasmussen. Bevogtede kulier Det stærkeste indtryk fra den tur var at otte kulier blev sat til at få kostbarhederne om bord på skibet, mens de blev bevogtet af 30 svært bevæbnede soldater. Søndag 9. november runder Aksel Nygaard Rasmussen de 80 år i en helt anden havneby på den anden side af kloden, idet han har boet i Hirtshals siden han i 1981 blev skibsfører af det ny havundersøgelsesskib DANA. Forinden havde han stort set besejlet alle jordens kontinenter. - Jeg har aldrig været i Australien, men min kone og jeg har snakket om, at vi skulle den tur derud, siger fødselaren, som fik inspirationen til et liv på havet fra storebror. Engelsk geværild - Jeg kom på Svendborg Søfartsskole i 1944, men skolen tog tyskerne ved juletid og jog os ud derfra. Derefter fik jeg hyre på en skonnert, der sejlede med fragt fra Kiel til København, fortæller han. Det var ikke ufarligt, og for at mindske risikoen for en kugleregn fra oven sejlede skonnerten en omvej forbi Langeland og øst om Samsø. - En gang var der dog engelske flyvere på vej hjem, der skød med maskingeværer mod os. Der skete dog ikke noget med os. Englænderne var på vagt over tyske transportskibe, hvoraf nogle havde flygtninge med på samme tidspunkt. - Dem så jeg, da vi kom ind i havnen i København. Her stod soldater og brugte kødkroge, som flygtninge hang sig fast i, mens de blev flyttet fra skibet til kajen, fortæller Aksel Nygaard Rasmussen. Jøder og nødhjælp Efter krigen blev han ansat som 2. års elev på ØK skibet Fionia, der sejlede mellem New York og hollandske havnebyer og med jøder til USA og nødhjælp den anden vej. - Det var helt mærkeligt at komme til New York, der allerede dengang var oplyst om natten med neonlys, husker han. Det var noget andet end at komme til Kiel, som var oplyst af ildebrande om natten, når de engelske flyvere havde afleveret deres last. Endnu mens krigen ikke var afsluttet i det østlige Asien var Aksel Nygaard Rasmussen med til at sejle et fuldt hospital fra Marseilles til Saigon, som dengang var en del af Fransk Indokina. Sejladsen gik tilbage til amerikanske destinationer. I 1947 fik han hyre på et andet ØK skib M/S Korea, og dermed startede de føromtalte ture til det borgerkrigshærgede Kina. På skolebænk igen Efter syv måneder i Marinen i 1950 tog Aksel Nygaard Rasmussen fast ophold på Fanø for at tage styrmands- og skibsførereksamen. Den fik han i 1952 og vendte til tilbage til ØK. - Det var en god arbejdsplads. Jeg sejlede rundt om i Stillehavet med skibet Nikobar inden jeg tog hjem til Danmark for at være tættere på familien, oplyser han. Hjemme ventede konen med en lille datter, som var blevet født, mens han lå ude ved Filippinerne. - Der gik to døgn med at få et telegram om fødslen frem til mig, tilføjer han. I fiskerikontrollen Aksel Nygaard Rasmussen kom ind i Fiskeriministeriet, sejlede med det gamle havundersøgelsesskib DANA på sommertogt til Grønland og blev derefter tilknyttet først et redningsskib ved Vestkysten og senere ansat i fiskerikontrollen, da den blev oprettet i 1960-61. - Vi var ikke ude på at ruinere fiskerne, men holdt inspektionen kørende med at kontrollere størrelse på fiskene og om de var friske. Dengang var der ingen kvoter, forklarer han. Tiden i fiskeriinspektionen førte til et gensyn med Grønland, hvor Aksel Nygaard Rasmussen uddannede 140 rejseførere i navigation. - Der var masse af rejsebåde langs kysten, da jeg kom derop i 1965. De sejlede også rundt med læger og sygeplejersker, og de brugte sten som kendemærker. I starten var jeg alene, og fik derefter hjælp fra 2-3 lærere. Det var hovedsagelig grønlændere vi uddannede. I 1971 vendte han tilbage til Syddanmark og til fiskerikontrollen i Frederikshavn, og syv år senere fik han en speciel opgave som rådgiver i ministeriet. Det ny DANA - Der var værftskrise i 1978, og regeringen besluttede at få bygget en et nyt havundersøgelsesskib på Århus Flydedok. Jeg blev tilsynsførende for byggeriet og begyndte at se på, hvordan det skulle se ud. Her mødte jeg Chris Espersen i Hirtshals, som henviste til landets bedste skibsingeniør. Aksel Nygaard Rasmussen fik ham engageret, og det fortrød han ikke. - Han var en eminent tegner. Jeg fortalte om hvordan det skulle se ud, og så tegnede han det. Det ny DANA blev færdig i begyndelsen af 1981 efter at Aksel Nygaard Rasmussen i omtrent to år havde haft en jævnlig gang hos Århus Flydedok for at se, hvordan byggeriet skred frem. - Vi sejlede ud på en prøvetur til Kiel og vendte i Østersøen før præsentationen i København. Det gik godt. Studehandel At han derefter bosatte sig i Hirtshals skyldtes en politisk studehandel på Christiansborg. Landbrugs- og fiskeriminister Poul Dalsager (S) havde accepteret at stemme for havundersøgelsesskibet blev bygget i Århus, hvis arbejdsminister Svend Auken (S) stemte for, at DANA kom til Hirtshals. Skibet blev statens bidrag til det nye Nordsøcenter. - Besætning og forskere var ikke så begejstret for at flytte til Hirtshals, men jeg mente at jeg som skibsfører var forpligtet til det, siger Aksel Nygaard Rasmussen. I dag kunne han ikke drømme om at flytte for byen, hvor han fra sin bolig på Nejstbrinken kan skue hen over havnen og skibstrafikken. - Det er ikke så spændende længere. Det er mest færgetrafik, tilføjer han. Arbejdet med DANA stoppede i midten af 80'erne på grund af samarbejdsproblemer. - Jeg har altid ment, at det var kaptajnen, der bestemte om bord på skibet. Jeg fik efterhånden vrøvl med yngre officerer og forskere, og så blev jeg afskediget af ministeriet, forklarer han. Ud på ny Derefter begyndte den erfarne skibsfører at sejle for DANIDA, og kursen blev igen sat mod fjerne horisonter. Blandt andet med to tankskibe til Bangladesh. Han var også engageret af et rederi fra Hamborg med at fragte et italiensk hjælpebidrag med udstyr til et køle- og frysehus til Angola i Afrika. Da den hyre stoppede var skibsføreren i fem år ansat i rederiet Orion, hvor han sejlede med containere fra Miami til Caribien. - Det var ikke som første gang jeg sejlede på fjerne lande. Hver anden måned var jeg hjemme i Hirtshals. Men fragtturene gav ind imellem problemer, for det var på det tidspunkt at folk begyndte at flygte fra Haiti for at komme til USA. - På en af turene dukkede der pludselig to unge mænd op, og da vi var for langt fra Haiti måtte vi tage dem med. Vi låste dem inde, gav dem forplejning og nyt tøj. En dag fik de lov til at gå en tur på dækket, og det skulle vi aldrig have gjort, for pludselig var de forsvundet. En overgang troede besætningen, at de var hoppet over bord for at undgå at blive sendt tilbage efter ankomsten til Miami. Men det viste sig, at de havde klemt sig ind i et smalt hulrum under nogle containere. Herfra blev de spulet ud med en kraftig vandslange, da de ikke frivilligt ville kravle ud. Så det endte alligevel med at de blev ført væk af amerikanske vagter ved ankomsten til Miami, og herfra sendt retur til Haiti. Aksel Nygaard Rasmussen har således oceaner af historier at fortælle til sine fødselsdagsgæster, når han holder fest 14, november på Fyrklit. Den er flyttet væk fra selve dagen, hvor han fylder år, da hans kone i begyndelsen af december bliver 75 år. I stedet holder de en fælles fødselsdagsfest.