Sejr kræver meget stor forberedelse

Det kan gå godt - det kan gå galt

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Snapshot - et eksempel på det vigtige i at tage det lange, seje træk, ifølge Calle fra CB & Ole B. Booking.

At komme så langt som at blive valgt ud til Dansk Melodi Grand Prix kan i sig selv være svært. At vinde har ofte vist sig at være endnu sværere. Men den helt store udfordring ligger efter sejren. For dér skal det vise sig, hvor godt forberedt vinderen - og vedkommendes rådgivere - er til at lægge planer for fremtiden. Sådan lyder den nøgterne vurdering fra en af de mest rutinerede inden for booking og management, Carl Erik Nielsen - slet og ret kaldt Calle - fra CB & Ole B. Booking i Randers. Efter 37 år i branchen har han en vis erfaring for, hvor godt det kan gå. Og hvor galt det kan gå. - Der er ingen tvivl om, at der er sket en vis udvanding af Melodi Grand Prix på grund af talentkonkurrencer som "Scenen af din", "Stjerne for en aften" og "Popstars". Pludselig tror mange, at de kan blive stjerner på én aften og med én sang. - Men sådan hænger virkeligheden ikke sammen, for det nytter ikke noget, at vinderen kun har den ene sang, når vedkommende står på blokvognen efter sejren. Folk vil høre andet og mere end den kopi af "Hey Jude", som man pludselig er blevet berømt på, bemærker Calle. Han peger også på, at interessen for Melodi Grand Prix er blevet væsentligt mere koncentreret: - Før i tiden kunne vi godt arrangere koncerter med ikke bare vinderen, men også nummer to og såmænd også tre, fire og fem, hvis det var gode melodier. I dag vil folk kun høre vinderen, og hvis der ikke ret hurtigt derefter kommer noget nyt, er publikum væk igen, bemærker Calle. Han peger på, at det stort set kun er lykkedes Julie fra "Popstars" og til dels Jacob Andersen og Jon at holde liv i karrieren, efter at den første og største opmærksomhed har lagt sig. - Gennem tiden synes jeg, at jeg har oplevet lidt for mange kunstnere, der tror, at de for eksempel kan klare sig med at have en gammel skolekammerat som manager. Men der skal meget mere forberedelse til for at komme videre med en vindersang. Der skal lægges planer for et langt forløb efter sejren. Blandt de velforberedte peger Calle på ikke bare Brødrene Olsen, men også Kirsten & Søren, Birthe Kjær og Tommy Seebach - men han kan også godt komme i tanker om kunstnere, som efter en sejr er kommet i tvivl om, hvorvidt de i det hele taget har lyst til at komme rundt i landet for at optræde med en vindersang. - Og man skal da i hvert fald slet ikke gå ud dagen efter og meddele, at man egentlig slet ikke bryder sig om den sang, som man lige har vundet med, for så er man næsten sikker på, at publikum vælger at holde sig væk, bemærker Calle. Han lægger ikke skjul på, at det hjælper med det lange, seje træk, der ligger bag succesen for blandt andre den aalborgensiske duo Snapshot i 80'erne. - Fra deres tid i koret på Mellemvangskolen i Aalborg havde de stor erfaring med at synge. Til gengæld havde de ikke så meget rutine med at optræde på en scene, men den kom i løbet af det første års tid oven på "Gi'r du et knus" fra 1983, fortæller Calle. Han peger på, at det bestemt ikke er uden betydning at været med i Melodi Grand Prix. Hvis man vel at mærke gør det godt. - Det er Johnny Logan et meget godt eksempel på. Efter Grand Prix'ets 50 års jubilæum har han nærmest fået endnu et comeback, som gør, at han optræder over alt i Europa. Og at Brotherhood of Man blev nummer fem ved jubilæumsfesten med deres vindermelodi "Save All Your Kisses For Me" gør, at de kan turnere igen. Så hvis kunstnerne står inde for en melodi og er parate til at komme ud med den, er der stadig mange muligheder.