Seminarium vil kapre flere unge

Målet er 10-15 flere studerende til februar

Ranum 16. september 2002 08:00

RANUM: Visuel identitet. Segmenter. Outdoor placement. Hvis Ranum Seminariet skal have flere studerende, skal der mere moderne markedsføringsmetoder til end hidtil. I år oplevede seminariet nemlig et markant fald i ansøgertallet på omkring 30 procent. På et ekstraordinært møde har bestyrelsen derfor vedtaget en fordobling af reklamebudgettet, så det nu udgør omkring en kvart million kroner årligt. Ligesom de bakkede op om, at seminariet hyrer reklamebureauet Aakjærs fra Vejle. Et bureau der har erfaring med at profilere uddannelsesinstitutioner. Og har ført kampagner for blandt andet Syddansk Universitet, Gedved Statsseminarium og "Kolding som uddannelsesby". - Ungdomsårgangene er små. Og deres valgmuligheder er så mange, at vi er nødt til at være synlige, hvis vi skal klare os i fremtiden, siger souschef Anne Krogh. Det nye tiltag kommer efter, at der i år var et markant fald i ansøgertallet på omkring 30 procent. Ud og se Fra begyndelsen af næste måned begynder de første busser i Nordjylland således at køre rundt med reklamer for seminariet. Ligeledes vil der komme biografreklamer, gratis postkort samt mere traditioneller annoncer, der skal gøre især yngre uddannelsessøgende opmærksomme på, hvilke kvaliteter Ranum Seminariet indeholder. Traditionelt har seminariet nemlig haft bedst fat i de modne studerende. - Vi er et lille seminarium, hvor vi er tæt på hinanden. Vi har unikke naturomgivelser. Og samtidig er vi vel nok det mest internationalt orienterede seminarium herhjemme, siger rektor Hans Støttrup Jensen. I løbet af uddannelsen skal de kommende pædagoger således på et udlandsophold for at lære om vilkårene for at arbejde med børn i andre lande. De planlægger selv opholdet, ligesom de selv vælger, hvor de tager hen. Ifølge Hans Støttrup Jensen er det en stor sidegevinst ved den nye pr-indsats, at det har tvunget de ansatte og elever på seminariet til at gøre sig klart, hvad de er gode til. Og med eller uden ny reklamekampagne er de studerende, ifølge rektoren, den bedste reklame for stedet. Succeskriteriet for kampagnen er, at der kommer 10-15 flere studerende til februar. Og på længere sigt skulle den gerne skabe så megen opmærksomhed om seminariet, at der kan begynde fire hold studerende om året. For tiden er der således kun studerende nok til tre hold. Hver ny elev udløser et tilskud fra Undervisningsministeriet på omkring 50.000 kroner.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...