EMNER

Sen flyafgang ud af Aalborg droppet igen

Den vil blive savnet af kulturlivet - men ikke mange andre

Cimber Sterling har valgt at bruge sine fly på andre ting end en sen flyvning til København og en tidlig retur.Arkivfoto

Cimber Sterling har valgt at bruge sine fly på andre ting end en sen flyvning til København og en tidlig retur.Arkivfoto

Uden at gøre ret meget væsen af det har Cimber Sterling i et års tid fløjet på en af de mest omtalte flyafgange fra Aalborg mod København, nemlig den sene afgang kort efter klokken 22. Men nu har man droppet den igen. Flyvningen, kaldet "kulturafgangen" fordi den er blevet brugt af foredragsholdere og kunstnere, der har været hyret til aftenengagementer i Nordjylland, har levet en omtumlet tilværelse med stor opmærksomhed og få passagerer. SAS opgav i 2006 at få økonomi i at flyve turen, og så overtog Cimber, blot for at nedlægge den igen i 2008, fordi det bedre kunne betale sig at bruge flyet et andet sted. Desuden mente Cimber dengang, at en del af de ret få passagerer, der var med, udelukkede brugte afgangen, fordi billetterne på grund af den ringe søgning var så billige, og ikke fordi de lige præcis havde brug for at komme til København så sent på dagen. Fløjet i et års tid Imidlertid genoptog selskabet flyvningen for et års tid siden, men har nu droppet afgangen igen, og det hænger ifølge kommunikationschef Signe Thorup ikke så meget sammen med belægningen på afgangen som med andre praktiske forhold: - Den primære grund til at flyve den sene tur fra Aalborg var at have flyet klar i København den følgende morgen, hvor det skulle flyve meget tidligt retur til Aalborg. - Det viste sig dog at være en blandet succes med den meget tidlige morgenflyvning fra København til Aalborg, og da "positioneringsflyvningen" fra Aalborg til København sent aftenen forinden som ventet heller ikke trak de store passagertal, valgte vi pr. 18. august at stoppe rundturen og prioritere anderledes, forklarer Signe Thorup. Rundt om i kulturlivet har beslutningen givet problemer for planlæggerne. Blandt andre siger Niels Jørgen Sørensen, Pandrup, der sidder i en række foreninger, at det bliver både sværere og dyrere at tiltrække foredragsholdere fra København, fordi det nu er nødvendigt med en hotelovernatning, hvis de skal engageres i Nordjylland om aftenen: - I Nordjylland bliver vi en tak fattigere, hver gang vores trafikforbindelser forringes, og vi affinder os med at blive endnu mere "Udkantsdanmark", for vi protesterer ikke meget, når det sker. - Jeg mener, at når flyselskaber gerne vil flyve på den mest søgte rute i Danmark, må de også have forpligtelser til ikke kun at flyve, når der er mange passagerer, men også på de mere tynde afgange, som har betydning for Nordjylland, siger Niels Jørgen Sørensen. Ingen statsstøtte Synspunktet møder ikke forståelse hos Cimber Sterling (og formentlig heller ikke hos hverken SAS eller Norwegian): - Vi har først og fremmest forpligtigelser over for vores ejere og aktionærer, og derfor er vores ruteplanlægning baseret på, hvor vi får den bedst mulige lønsomhed på den enkelte afgang, fastslår Signe Thorup. Hun peger på, at DSB får statstilskud og derfor har andre forpligtigelser overfor forbrugeren, mens Cimber er 100 procent privatejet, og så er det de basale markedsmekanismer om udbud og efterspørgsel, der er gældende. - I for eksempel Norge flyver selskabet Widerøe indenrigs med statsstøtte, hvorved også de "tynde" afgange og ruter bliver befløjet til glæde for "udkantsnordmændene". Sådan er det desværre ikke i Danmark, men skulle man fra politisk hold se lidt bredere på begrebet "kollektiv trafik", ville vi meget gerne servicere kunderne med flere afgange uden for de travle perioder, tilføjer Signe Thorup.