Siciliansk mafia-melodrama for mandoliner og maskinpistoler

Da mafialederen Don Calogero Ferrari brutalt likvideres i “Cosa Nostra” - ny forestilling fra Odense Internationale Musikteater - må hans enke for at bevare magten for deres søn selv påtage sig rollen som “chefernes chef”. Som “Den sorte enke” er hun indstillet på at anvende den nødvendige vold for at opretholde disciplin og loyalitet, men vil ikke afstå fra sit fysiske begær.Foto: Sheila Burnett
Organiseret kriminalitet 22. marts 2007 05:00

Internationalt musikteater lægger ikke skjul på det politiske målmed ny forestilling NYKØBING: Det er en forestilling med baggrund i aktuelle begivenheder i Italien, Odense Internationale Musikteater (OIM) i morgen aften, fredag, bringer til Nykøbing på sin turné. Forestillingen spiller på Morsø Teater med den lokale teaterkreds som arrangør. OIM skriver i pressematerialet, at mafiakriminaliteten i Italien i den seneste tid har været i mediernes søgelys, så man dagligt kan læse om mafiarelateret vold, bestikkelse m.v. I forestillingen, der har tekst og musik af Chris Jordan, vil OIM så nedbryde de romantiske forestillinger om mafiaens og dens væsen. Langt væk fra Coppolas filmtrilogi og Scorseses amerikanske epos finder vi så ”Cosa Nostra” i OIMs univers. Hensigten er gennem forestillingen, der af kritikere er kaldt ”en forrygende blanding af en Andrew Lloyd Webber-musical, når den er bedst” og ”en snert bister Kurt Weill”, at give publikum en indtryk af mafiaens sande natur, krydret med iørefaldende, folkloristisk musik. Et siciliansk mafia-melodrama, en historie om magt og begær, tortur og forræderi, mord og galskab, sat i musik for mandoliner og maskingevær, som IOM selv udtrykker det. I centrum for plottet står enken efter Don Calogero Ferrari. De fleste mafiakvinder accepterer deres position som vedhæng til mænd, ægtemænd, fædre, sønner eller brødre, men ikke hun. Hun vil ikke lade sin bror overtage ”forretningen” - det vil hun selv, så hun kan holde den ved lige og senere overdrage den til sin søn. Ej heller vil hun følge brorens instruks om ikke at lukke en ny mand ind i sin seng ... Men for at kunne tage og holde magten må hun påtage sig mændenes hensynsløshed - hun må blive ”Den sorte enke”. At hun ikke som mændene er forberedt på dette, gør, at hun fra en noget anden vinkel må ty til den nødvendige vold for at opretholde disciplin og loyalitet. Men på den anden side viser hun heller ingen personlig sorg over tabet af manden - kun beklagelse over, at sønnen har mistet sin far, og nu er det da også af hensyn til sønnen, at hun påtager sig rollen som ”chefernes chef”. @Byli.9.special.bund:Af Villy Dall villy.dall@nordjyske.dk

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...