Tyskland

Sidste tur med sovebus

KØBENHAVN:Det tyske forbud mod kørsel med sovebusser i Tyskland bliver ifølge administrerende direktør i Danske Busvognmænd, Steen Bundgaard, startskuddet til en anderledes indretning af langtursbusser. Danske Busvognmænd efterlyser fælles EU-regler, men der kan gå mange år, før de er vedtaget. I ventetiden forudser Steen Bundgaard, at langtursbusserne bliver indrettet med kvalitetssæder med fodstøtte og justerbart ryglæn i stil med sæderne i fly. - Hollænderne har under 10 sovebusser, men de er langt fremme med det, de kalder royal class busser med stor sædeafstand og justerbare sæder. Det går fint fra Amsterdam til Alperne, og så kan det nok også lade sig gøre fra København, siger Steen Bundgaard. Foreningen har ingen forventning om, at der kan pilles ved det tyske forbud, der i realiteten er mere end fem år gammelt, men ikke er blevet håndhævet. - Vi kan ikke gøre ret meget ved det tyske forbud, men torsdag mødes Danske Busvognmænds faggruppe for at diskutere situationen. Jeg vil foreslå et midlertidigt forbud mod sovebusser også i Danmark. Ikke fordi sovebusserne er usikre, men for at undgå, at useriøse vognmænd forsøger at sjakre sig forbi det tyske forbud til skade for de, der overholder reglerne, siger Steen Bundgaard. Den anden mulighed er at acceptere status quo og indrette sovebusserne, så de opfylder de danske regler fra den 1. februar, dvs. med fodgærde mellem liggepladserne og stort speedometer, som passagererne kan se. Busserne kan fra den 1. april eller 1. maj ikke anvendes som sovebusser i Tyskland, men en tur sydpå kan lægges gennem Belgien, Luxembourg og Frankrig. En forklaring på, at politiet i Tyskland ikke har håndhævet reglerne, der reelt har forbudt sovebusser indregistreret efter oktober 1999 eller været opmærksom på, at sovebusser i Tyskland aldrig har måttet køre hurtigere end 80 km/t, uanset de havde tilladelse til at køre 100 km/t med siddende passagerer, kan være, at der kun er indregistreret mellem 70 og 80 sovebusser i Tyskland. I Danmark er der mellem 320 og 340 sovebusser. /ritzau/

Forsiden