EMNER

Sikker på motorcyklen

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

De fle­ste ska­der i for­bin­del­se med uheld fore­kom­mer på fød­der­ne. Der­for er det vig­tigt at have de rig­ti­ge støv­ler. De skal have hård yder­skal og blød inderstøvle.

Sikkerhed på motorcykel handler først og fremmest om det, der sidder mellem ørerne på ham eller hende, der kører motorcyklen. Udsagnet kommer fra racerkører og MC-instruktør Tommy Rønn, der i flere sæsoner også har skrevet om sikkerhed for FDM. Naturligvis er det ikke lige meget, hvilket udstyr man har på, hvis det uheldige skulle ske, at man trods omtanke, kører galt. Det vigtigste udstyr er ifølge Tommy Rønn, støvler, handsker, hjelm og jakke. Støvler Langt de fleste motorcykelrelaterede skader går ud over anklen. Kommer foden under fodhvileren, når man vælter, river man simpelthen accillescenen over og det gør ifølge de, der har prøvet det, urimeligt ondt. Derfor er det ifølge Tommy Rønn, helt essentielt, at man har de rigtige støvler. - Langt de fleste kører med en blød støvle og det er ikke godt. De rigtige støvler kan sammenlignes med skistøvler. Det vil sige, en hård støbt yderskal og en blød inderstøvle. Både hælen og skinnebenet er sikret med hård stødabsorberende plast. Støvlerne kan fås fra omkring 1500 kroner og burde være et standardkøb for motorcyklister, siger Tommy Rønn. Tøj Skal man have motorcykeltøj, er der to slags at vælge imellem, Goretex og læder. I gamle dage sagde man, at læder var det mest holdbare, men det er efterhånden ved at være en myte. - Som slidmateriale er Goretex lige så stærkt som læder, blot man husker, at det skal være kewlar belagt på de udsatte steder, siger Tommy Rønn. Eneste problem med at vælge Goretex er, at man ikke kan få det som en heldragt, men at bukser og jakke oftest lynes sammen. - Det kræver ikke megen fantasi at forestille sig, hvad der sker, når man falder af og kurer på ryggen. Tror du, at den tynde lynlås, der holder bukser og jakke sammen holder?, spørger Tommy Rønn retorisk og giver selv svaret. Selvfølgelig gør det ikke det. Men som materiale er det lige så holdbart som læder, siger han og tilføjer. - Blot kan jeg ikke forstå, at langt det meste af tøjet er helt sort. Det er dumt. Man skal have tøj med farver, så man kan ses, mener Tommy Rønn. Bløde læderhandsker hører ikke hjemme hos en motorcykelkører, siger Tommy Rønn, der har set, hvad der sker, når man falder af og glider hen ad asfalten med lillefingrene i asfalten. Herefter har man kun brug for fingerhandsker med plads til fire fingre. Derfor skal lillefingeren være specielt beskyttet med kraftigt materiale, ligesom knoerne helst skal være beskyttet af en hård plastskal. Styrthjelme Det er skræmmende, at folk tør køre med dem, siger Tommy Rønn og viser en såkaldt pilothjelm. Den åbne hjelm er specielt populær hos det lidt ældre publikum, der kører de mere cruiserprægede maskiner. - Jeg synes simpelthen de skulle være forbudte, siger Tommy Rønn, der også på det kraftigste advarer mod de hjelme, hvor yderskallen er lavet af plast. Rammer man asfalten med en sådan hjelm, flækker skallen simpelthen. Det eneste rigtige materiale er en hjelm i fibermateriale, der ikke er specielt dyre. En sådan kan fås fra 800 kroner. Faktisk har vi lige lavet en test af hjelme, og den der vandt, var en fra T-Hansen til 798 kroner, siger Tommy Rønn. Ud over det allerede nævnte er det en god ide at anskaffe sig et rygpanser. Naturligvis sikrer det ikke mod en brækket ryg, hvis man foldes omkring en lygtepæl, som Tommy Rønn så diplomatisk siger det, men vælter man og glider på ryggen fordeles trykket jævnt hen over ryggen. Ønsker man mere sikkerhed er der flere måder at optimere den. Blandt andet kan man monterer det såkaldte vibralys i forlygten. Det gør, at lyset, som navnet antyder, vibrerer så modkørende bliver opmærksom på, at man kommer. Derudover er der flere og flere, der er begyndt at køre med veste i stærke farver og man kan også købe farvede mærker til at sætte på sidespejlene, så man lettere bliver opdaget. Det seneste påfund ud i sikkerhed skulle være et bremselys til montering bag på styrthjelmen, så bagvedkørende bliver endnu mere opmærksom på, at man bremser.