Sikkerheden halter i gulpladebiler

Private købere får i mange tilfælde ringere sikkerhed, hvis de vælger en gulpladebil

Motorredaktør og sikkerhedsekspert hos FDM, Leif Nielsen, er ikke i tvivl: - Købere af flere af de mest populære biler på gule plader får ikke samme sikkerhed, som hvis de havde købt den samme model som personvogn, siger han. Årsagen til den kraftige udmelding er, at den livreddende gardinairbag kobles fra i flere af markedets mest populære gulpladebiler. Det viser en undersøgelse, som avisen har gennemført. Flere tusinde private købere har i år investeret i en ombygget MPV-model, som på gule plader kun koster det halve. Det har i mange tilfælde sparet dem for flere hundrede tusinde kroner. Og medvirket til, at salget af denne biltype i november blev det højeste nogensinde. Ringere beskyttelse Til gengæld er sikkerheden også dårligere, eksempelvis i Seat Altea, Toyota Corolla Sportsvan og Avensis Sportsvan, som alle mangler gardinairbag i gulplade-versionerne. - Disse biler har en ringere kollisionsbeskyttelse end den tilsvarende version på hvide plader. Den store luftpude er af vital betydning for sikkerheden og reducerer antallet af glasskår og metalsplinter, der sendes igennem kabinen, når ruderne bliver knuste i en sidekollision, forklarer Leif Nielsen, som også er dansk repræsentant hos EuroNCAP, som hvert år crashtester de nye biler. Fremragende Ifølge Leif Nielsen er gardinairbaggen en fremragende sikkerhedsfeature, der beskytter effektivt ved sidekollisioner, men også ved andre typer sammenstød, hvor fører og passagerer kastes rundt i kabinen. Og den er blevet standard i flere af de moderne MPV-modeller. Hvad er årsagen til, at købere af gulplade-versionerne tilsyneladende skal acceptere ringere sikkerhed? Toyota-importøren forklarer, at adskillelsen mellem kabine og varerum ikke tillader, at gardinairbaggen virker optimalt. - Derfor har vi vedtaget, at vi bestiller bilerne hjem helt uden den beskyttende luftpude i siden, siger informationsassistent hos Toyota Malene Benthien. I Toyota RAV 4, som er blandt de mest populære firehjulstrækkere herhjemme, mangler gardinairbaggen i førersiden. I Avensis Sportsvan er sikkerhedsudstyret endnu ringere. Her mangler både gardinairbag og sideairbag i forhold til personvognsudgaven. Harmonerer ikke Seat Altea har også fået fjernet gardinairbaggen, når bilen ombygges til varevogn. Henrik Hagen, som er informationschef hos den danske importør, har en forklaring: - Denne airbag er bygget i ét stykke og det harmonerer ikke med varerumsadskillelsen, siger han. Ifølge Færdselsstyrelsen er det bilfabrikken, der skal godkende sikkerheden når bilen ombygges til varevogn. - De skal stå inde for, at sidekollisionssikkerheden er i orden, når gardinairbaggen kobles fra. De har produktansvaret, forklarer ingeniør Claus Just Madsen, som understreger vigtigheden af, at importøren og fabrikken også står inde for, at gardinairbaggen også virker som det skal, på trods af adskillelsen. Europæiske myndigheder og politikere har hidtil ignoreret sikkerhed i varebiler. Når det gælder varevogne, eksisterer der slet ingen lovkrav. Selv om flere af de populære gulpladebiler har fået sikkerheden forringet, så er det lykkedes for andre bilimportører at bibeholde gardinairbaggen. Kan også skade - Her er det vigtigt, at importøren lader fabrikken checke, om der er plads til at gardinairbaggen folder sig ud. Den må ikke komme i karambolage med adskillelsen mellem kabine og varerum, siger Claus Just Madsen, idet dette kan medføre at airbaggen gør mere skade end gavn. Det råd har man fulgt hos Mitsubishi, som arbejdede efter en bevidst strategi, da Grandis-modellen skulle godkendes til varebil. - Arbejdsgangen har således været at vi har taget færdselsstyrelsens detailforeskrifter til bilens indretning og sendt disse til folkene i vores udviklingsafdeling. De har herefter lavet airbag simuleringer og sendt materiale retur der viser gardinairbags maksimale areal i oppustet tilstand. Herefter har vi tilpasset vores adskillelse og befæstningspunkter og sendt bilen til godkendelse hos Told & Skat og Færdselsstyrelsen, fortæller Tonny Soltau, pressechef hos Mitsubishi Motors Danmark. Andre populære gulpladebiler har også bibeholdt gardinairbaggen. Det er VW Touran, som blev den mest solgte varebil i november. Andre populære gulpladebiler som Peugeot 307 Airvan og Renault Scenic har også en funktionsdygtig airbag til at beskytte hovedet. Det er nogle af de importører, som har sørget for, at varerumsadskillelsen ikke forhindrer den vigtige gardinairbag i at virke.