Turisme

Sindal vil pelse nordmænd

Næsten 100 procent opbakning fra overnatningssteder og handlende til projekt målrettet norske turister.

Flere danskere tager på indlandsferie på Sindalegnen. Nu iværksættes en kampagne for at få flere nordmænd til at gøre det samme. Arkivfoto: Bente Poder

Flere danskere tager på indlandsferie på Sindalegnen. Nu iværksættes en kampagne for at få flere nordmænd til at gøre det samme. Arkivfoto: Bente Poder

For to måneder siden luftede Annette Jensen, Ø. Vaaen Bed and Breakfast og campingpladsejer Ole Wæhrens første gang ideen "Skal vi pelse en nordmand? overfor de andre overnatningssteder på Sindalegnen og byens handlende, og nu er der næsten total opbakning til at prøve projektet af i forhold til den næste turistsæson. - Vi har fået en hamrende god opbakning. Alle på nær ALDI har sagt det er en rigtig god ide, at Sindal i samlet flok går ud og prøver at få flere nordmænd hertil, oplyser Ole Wæhrens. Når opbakningen fra byens forretninger næsten er total er årsagen den simple, at de nordmænd, som allerede har været turister i området, køber stort ind. - Jeg har oplevet norske campister for eksempel komme helt fornøjet tilbage fra en tur i Sindal med en ramme øl, som de har købt for 99 kr. Det er de slet ikke vant til derhjemme, siger indehaveren af Sindal Camping. Oplevelserne i Sindal med norske turister passer meget godt med store danske undersøgelser, der viser at norske campister de største forbrugere blandt samtlige nationer. De bruger i gennemsnit 412 kr. pr. døgn, og heraf lander kun 18 procent i campingpladsernes lommer. Resten omsættes i detailhandel, på restauranter og til oplevelsestilbud. Norske turistbureauer Indfangningen af flere norske turister skal naturligvis primært foregå i Norge. Derfor vil Sindal Udviklingscenter kontakte samtlige norske turistbureauer fra Bergen og sydpå for at høre, om de er interesseret i at få mere materiale, herunder en helt ny brochure skrevet på norsk. Brochuren er lidt utraditionel i forhold til dem, der normalt kommer fra Lysets Land. Fotos er ikke hyggebilleder fra en kanotur, men af forskellige varer, der kan købes. Rejselivsmesse Desuden har Sindal købt en stand på Tønsberg Reiselivsmesse i slutningen af januar måned. - Vi har haft kontakt med Color Line i Hirtshals, som har været meget behjælpelig med råd om, hvilke messer det var bedst at tage op til. Desværre gennemføres messen i Stavanger ikke i 2009, men til gengæld bliver den i Tønsberg endnu større, forklarer Ole Wæhrens. Samarbejde prøvet af Det er første gang Sindals turisterhverv og handel i samlet flok går ud for at markedsføre egnen. - Annette og jeg prøvede det lidt af ved messen i Aalborg i foråret, hvor nogle af de andre var med. Det var så god en oplevelse, at jeg tænkte på, at det måtte kunne bredes ud over landets grænser, oplyser han. I en del år har Sindal Camping og andre overnatningssteder stået på Sindals unikke centrale geografiske placering i forhold til en række andre oplevelser i Vendsyssel. - Nu kan vi også slå på vor fantastiske indkøbsmuligheder, siger Ole Wæhrens. Den samlede udgift til kampagnen for at få flere nordmænd til at holde ferie løber op i 35.000 kr.