Skæbnesvanger rodebutik

6
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Receptionisten (David Dencik) får vand og menneskelig førstehjælp af den spanske flystewardesse (Ariadna Gil), da det bliver dødelig pistolalvor.

Hotellet. Det kontaktløse, uvirkelige minisamfund, der spejler det omgivende samfund og lægger hotelværelser til fortielser, sex, hævn, løgn og ulykkelig kærlighed. Og hvad er værre og mere trist end et ensomt hotelværelse? Ambitionerne er store, billedbeskæringen skæv, masser af close ups og nærbilleder, og nedenunder skrider cello-domineret strygermusik tungt af sted, mens vi følger disse tilfældige skæbners tilfældige møde og de deraf opståede forviklinger. Hotelmanager Kasper (Mikael Birkkjær) har en affære med receptionschefen Nina (Stine Stengade). Hans ægteskab er strandet i ulykke efter et dødsfald, og det er hendes vist også. Dog uden dødsfald. Og så er der den hysterisk håndvaskende receptionist Martin (David Dencick), den hævngerrige albaner Agim (Ksenija Marinkovic) samt Teresa (Ariadna Gil), den smukke cocktaildrikkende stewardesse på værelse 304. Og selvfølgelig en pistol, der skal sætte fart i handlingen, og få skæbnehjulet til at dreje og få alle disse egentlig uforenlige skæbner til at hænge sammen. Vække dem og bringe dem videre med deres længsler og kærlighed. Tempoet er langsomt. Replikkerne nærmer sig ofte den billige kriminalromans klicheer á la "fortæl ham det hele, vi rejser væk, begynder forfra", men hele denne stribe af mere eller mindre kendte danske skuespillere gør det egentlig ganske nydeligt. Uden at du dog går bagover af benovelse. Endnu en rutineret dag på kontoret, synes at være mottoet for skuespillet Smukke Stine Stengade er kvinden, mor med to døtre, der pludselig vælger at satse på det erotiske eventyr, hun oplever med Kasper. Denne bliver til gengæld spillet live vel livstungt sukkende og klichepræget af Mikael Birkkjær. I det hele taget er der ikke meget nyt eller tankevækkende at finde i manuskriptet, som Kim Fups Aakeson har stået for.. Til gengæld er der et par scener, der brænder godt igennem og sætter sig spor i betragterens sind. Det mislykkede samleje mellem flystewardessen og en tilfældig hotelgæst, og receptionist Martins sammenbrud, da pistollegen bliver dødelig alvor. Her bliver det for alvor fortvivlet og urovækkende, ikke mindst i kraft af spanske Ariadne Gils eminente nærvær i rollen som kvinden, der ikke ved om hun skal bryde ud af eller forblive i sit kærlighedsforhold. Og nu tager en spiritusvædet time-out på skæbnehotellet. I disse scener lykkes det for alvor at sætte levende billeder på det, som filmen vel egentlig vil prøve at skildre. Menneskesjælens ubodelige ensomhed, når det liv, man gerne vil leve, synes uden for rækkevidde, og det liv, man lever, drukner i rutiner, vaner og afmægtig tristhed. Men ellers bliver filmsproget i lange stræk lidt uklart, eller rettere meget uklart. Instruktør Stærmose ved sikkert godt, hvorhen hun vil hen med sit skæbnespil, men historien er sine steder for tynd rent udviklingsmæssigt, og derfor kommer den for ofte til at vakle afsted på alt for usikre Bambi-ben. Til allersidst dukker Kaspers kone i skikkelse af Trine Dyrholm op og sætter en slags slutning på. Men der bliver i lange forløb spillet for opstyltet, patetisk og inderligt skovsneglslangsomt. Et molstemt drama, trist som en softice tabt på solvarm asfalt. Men også med modige, men temmelig uforløste intentioner. Bent Stenbakken bent.stenbakken@nordjyske.dk "Værelse 304" Danmark, 2011. Instr.: Birgitte Stærmose. En time, 28 min. Till. o. 11 år. Danmarkspremiere.