Skaf byen en rockstjerne

Tilfældigheder, simpelt købmandskab og stor lokal opbakning er nogle af ingredienserne, hvis man som Aalborg og Odense vil tiltrække de helt store musiknavne

3
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Bey­on­cé Know­les 5. maj i Gi­gan­ti­um var den se­nes­te su­per­stjer­ne, der har gæstet Aalborg. Foto: Hen­rik Louis

Man ringer ikke bare til Robbie Williams og siger, at han kan få tre millioner kroner for at kigge forbi, men må igennem store danske koncertbureauer som DKB Motor og ICO Concert Promotion, der stort set står for al kontakt til branchens giganter. Og det er ikke engang sikkert, at bureauerne kan gøre noget. For måske er Robbie Williams i studiet for at indspille en ny plade. Eller også befinder han sig i Rusland på det tidspunkt, hvor man gerne så ham optræde på et stadion eller en idrætshal i provinsen. Der er med andre ord langt fra frit valg på alle hylder, selv om det faldende pladesalg har fået selv de allerstørste navne til at satse på koncerterne som deres vigtigste indtægtskilde. Men det sker da oftere og oftere, at Danmark er med i tankerne, når stjernerne planlægger deres turneer. - Så spørger vi ind til, om det skal være på et stadion, en græsmark eller en indendørs arena. Og når det er på plads, er vores opgave at finde ud af, hvilke steder der egner sig til netop den artist, fortæller direktør Flemming Schmidt fra DKB Motor, der står bag 80-85 procent af alle koncerter herhjemme og sørger for praktiske ting som transport og hotelreservation, når en aftale er i hus. Simpelt regnestykke Senest har direktør Ernst Trillingsgaard fra Aalborg Kongres & Kultur Center fået Katie Melua til Nordjylland med DKB Motors hjælp. Men han modtager også tilbud fra udenlandske impressarioer. - Nogle gange opstår der huller i kunstnernes turnéplan, så de kan nå at komme herop og lave en koncert. I de fleste tilfælde skal vi give et svar inden for et døgn, og derfor aftaler vi med koncertarrangøren, at de kun skal tilbyde navnet til os. Men i visse situationer bliver det tilbudt til flere, og så skal vi så gå ind og vurdere, om vi vil byde på det – med risiko for, at andre byder over, siger Ernst Trillingsgaard, der for alvor begyndte at satse på toppen af poppen med Kylie Minogue-koncerten i Gigantium for to år siden. Dengang som nu tager han ikke hensyn til sin egen musiksmag, når der skal sættes et stort navn på plakaten. For det er først og fremmest et spørgsmål om, hvor stort et trækplaster der er tale om. - Når vi bliver tilbudt et navn, ser vi først på, hvad vedkommende koster, og hvor mange billetter vi har at gøre godt med. I beregningen indgår også en million eller mere, som der altid går til lokale udgifter til markedsføring, lønninger og så videre. Og så er det forholdsvis simpelt at finde frem til, hvad vi skal have for billetterne, for at det kan løbe rundt, siger Ernst Trillingsgaard. Nybegyndere i Odense Mens den nordjyske direktør er en veteran i underholdningsbranchen, har Odense Sport & Event først lige kastet sig ud i det risikofyldte erhverv som koncertarrangør. Svendeprøven bliver Elton Johns udsolgte koncert på Fionia Park i Odense, der normalt lægger græs til OB’s fodboldkampe med tilhørende slagsange. Men 24. juni er det altså hits som ”I’m still standing” og ”Nikita”, som de 20.000 tilskuere skal skråle med på. - De gæster, der kommer den dag, skal have en optimal oplevelse, hvis de skal komme igen. Og så er det lige gyldigt, om det er første eller tiende gang, de er til koncert. Derfor køber vi også en del hjælp ude fra, så vi kan være sikre på, at niveauet er, som det skal være med hensyn til ting som sikkerhed og sceneforhold, siger Tue Kempf, der er kommerciel chef i Odense Sport & Event. Den et år gamle underholdningskoncern har i forvejen gode aftaler med leverandører af mad og drikke til kampene i Superligaen. Og med op mod 15.000 tilskuere på lægterne er man også vant til at tage sig af store folkemængder, der har drukket godt med fadøl og gerne vil have stillet tissetrangen. Ikke desto mindre bruger Odense Sport & Event meget tid på at forudse problemer inden den store aften. - Det bliver nok et publikum, der ikke er vant til at komme på stadion. Så vi tager dummepeterhuen på og siger, at hvis jeg var her for første gang, hvad er så vigtigt for mig at vide. Det handler selvfølgelig om skiltning, men først og fremmest om personale. Og der har vi et meget stort stewardkorps, der kender alt til indgange, udgange og toiletter fra deres arbejde med fodboldkampene, siger Tue Kempf. Kræver opbakning Fælles for Aalborg, Odense og de øvrige provinsbyer er den store lokale opbakning fra politikere og erhvervsliv, mener direktør Arne Worsøe fra ICO Concert Promotion. - Der er gået prestige i at profilere sig som kulturby. Den første medvind får man, når kommunen med borgmesteren i spidsen går ind og støtter. Og så kommer erhvervslivet, der har fundet ud af, at det er ganske fornuftigt at investere i en koncert mod at kunne invitere kunder og forretningspartnere på en stor oplevelse i sin egen by, siger koncertarrangøren, der senest stod bag George Michaels to koncerter i Århus. Den første blev udsolgt på 27 minutter, og kort efter blev det annonceret, at verdensstjernen var klar med en ekstrakoncert dagen efter. Ansvarlig for den beslutning var Arne Worsøe, der på forhånd havde fået frie hænder til at arrangere et nyt show, hvis billetterne til det første blev revet væk. I alt var lidt over 61.000 på besøg i NRGi Park for at se og høre George Michael, som optrådte i Parken sidste år. Med små undtagelser bliver der da også meldt fuldt hus til de fleste store koncerter i provinsen, som det skete med Elton John-koncerten i Odense. Alle billetter blev solgt på fem timer, og det var ifølge Flemming Schmidt aldrig sket i København. - På Fyn er man ligeglad med, at Elton John både har spillet i Århus, Aalborg og København. For nu kommer han til moderøen, og så skal man selvfølgelig til koncert, siger han. Ikke automatisk gevinst Koncertarrangøren mener dog ikke, at et udenlandsk stjernenavn automatisk betyder overskud i kassen. - Alt andet lige skal det være noget, der har en bred fællesnævner. Og min fornemmelse siger mig, at det langt fra kun er inkarnerede fans, der køber billet. På mig virker det som om, at mange bare er der for at hygge sig med vennerne eller kollegerne, fordi der endelig sker noget stort tæt på dem. Men det er også fint nok. For det nytter ikke at have velvilje fra politikere og erhverliv, hvis publikum ikke er med på den, siger Flemming Schmidt.