Skagen Havn vil være større og dybere

Transportminister tror, at politikerne vil vise forståelse for dybere havne, men lovede ingen økonomisk støtte.

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Transportminister Christian Schmidt var med til konferencen i Skagenog på tirsdag vil han modtage en havnedelegation fra Frederikshavn Kommmune. Arkivfoto: Torben Hansen

Kursen er sat for Skagen Havn. Man skal inden 2015 kunne modtage langt større skibe end i dag, og det kræver blandt andet, at der etableres et helt nyt havnebassin med 450 meter kaj og med en dybde på cirka 12,5 meter. En investering til 294,5 millioner kroner. Bassinet skal etableres uden for den havneudvidelse, man gennemførte for nogle år siden. Det kom frem på en konference i Skagen, hvor transportminister Hans Chr. Schmidt lovede, at han i forbindelse med en ny havnepakke ville se velvilligt på ønsket om at få en dybere havn. - Når vi i forligskredsen skal i gang med at forhandle om havnepakkke tre, kommer vi til at se på netop dybde som en del af infrastrukturen. Men hvem og hvilke projekter der skal have støtte, skal vi aftale i forligskredsen. Så jeg vil ikke love mere nu. Og hvis vi skal finde midlerne til at hjælpe havnene i andre ministerier, så er det fint for mig, sagde han, da han blev spurgt nærmere ind til statens mulighed for at biddrage til havneudvidelsen. Transportminister Hans Chr. Schmidt får i øvrigt mulighed for at stille uddybende spørgsmål til den analyse, som var den direkte grund til at han var i Skagen og deltog i konferencen Maritim Vækst. En delegation med borgmester Lars Møller i spidsen og med deltagelse af Skagens havnedirektør Willy B. Hansen skal til møde i ministeriet på tirsdag 23. august, hvor man vil diskutere havneplanerne for både Skagen og Frederikshavn Havn. Skagen Havn har som sagt fået gennemført en analyse af, hvor man kan skabe vækst og dermed nye jobs. Der skal satses på krydstogtskibe, hvor man håber på 25 anløb årligt mod 6-9 for nuværende. Den nye Skagen Havn skal også satse på servicering af de mange tusinde skibe, der sejler forbi Skagen hvert år. (61.0000 AIS fartøjer d.v.s over 300 brt + ca 39.000 mindre fartøjer). Man har også konkrete forhandlinger med Monjasa om at etablere en olietank som del af et nyt stort bunkeranlæg. Et andet vækst område i det dybe havnebassin er at hente gastankere ind til service. Desuden satser man på, at Karstensens Skibsværft investerer i en ny tørdok, som også skal ligge ude i det nye havnebassin. Endelig påpeger analysen, at fiskeforarbejdningsindustrien og det pelagiske fiskeri også har vækstmuligheder. Hvis tiltagene lykkes, så vil det skabe 280 nye helårsarbejdspladser på havnen.