Skagenkok prøvekører brintbil

26-årige Lasse Lindberg og fire andre danske familier tester Honda Clarity

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Galleri - Tryk og se alle billederne.

BILER:26-årige Lasse Lindberg fra Skagen har noget, som ingen andre i Nordjylland har. I hvert fald de næste par måneder. Han har en Honda Clarity - en avanceret brintbil.

Men hvorfor nu det? Jo, med udgangspunkt i, at Danmark sammen med England er udpeget som de to europæiske lande, hvor Honda kører et et brintbil-testprogram, inviterede den danske importører interesserede til at deltage i en to måneder lang testkørsel.

Fem familier blev udvalgt og som eneste fra Nordjyllland var Lasse Lindberg og kæresten Emilie Riberholt Henriksen forleden i Aalborg for hos den lokale Honda-forhandler, Auto-Centralen på Håndværkervej, at få udleveret nøglerne til en Honda Clarity - inclusiv information om brugen af bilen.

Men bortset fra at den nærmest i Tesla-stil er spækket med info-teknologi, skiller den sig såmænd ikke så meget ud fra konventionelle biler. Bortset fra altså at brændstoffet er brint.

- Den er komfortabel og velkørende. Og trods sin størrelse letkørt, fortæller Lasse Lindberg efter de første ture i bilen, der er på størrelse med en Ford Mondeo.

- Jeg kører til daglig i en Honda Civic med manuelt gear og skal derfor lige vænne mig til, at Clarity har automatgear, tilføjer Lasse Lindberg, der arbejder som kok på Jakobs Cafe i Skagen.

Officiel rækkevidde: 650 km

Hondas brintbil har en officiel rækkevidde på 650 km ved fuld brinttank, men i praksis regner Lasse Lindberg med 400-500 km afhængig af kørestil og kørselsforhold. Med kun en halv snes brint-tanksteder i Danmark - herunder blot et enkelt i Nordjylland (Aalborg) kunne det godt være en udfordring for Clarity-testkøreren fra Skagen:

- Min kæreste Emilie læser i Aalborg, så hun kan blot tanke her, når hun er i byen. Og i modsætning til elbilers meget længere "tanke-tid" kan brintbilens tank fyldes på omkring tre minutter, men skal vi rundt i landet, må vi selvfølgelig planlægge kørslen efter, hvor der kan tankes brint, siger Lasse Lindberg, der om baggrunden for at melde sig som testkører siger:

- Jeg er ikke en miljøfanatiker, der vil frelse verden, men jeg vil gerne være med til at skåne miljøet. Og så er jeg nysgerrig omkring teknologien i brintbiler, tilføjer Lasse Lindberg.

Udover at spare miljøet for de 50-60 liter benzin, som han bruger om ugen, er komfort, acceleration og høj musik også nøgleord, når det gælder en bil. De næste på måneder må så vise, om hans ønsker til en bil bliver opfyldt af Honda Clarity.

Den var i foråret genstand for international præsentation i København, hvorfra Nordjyske Biler bragte en omtale - og kort anmeldelse - af bilen. Motorjournalist Flemming Haslund berettede bl. a., at den 4,92 meter lange Clarity i sit design er mere afdæmpet end Toyotas futuristiske brintbil, Mirai:

- Samme stil går igen i kabinen: Lækkert læder. Klare linjer. Sortbejset træ. Bortset fra at her er mørke farver, er arkitekturen nærmest helt nordisk. Dertil et tilpas stort rat i den helt rigtige vinkel, skrev Flemming Haslund og tilføjede:

- Honda er blandt andet kendt for at bygge biler, der kører godt; altså fjedrer komfortabelt, samt styrer både hurtigt og præcist. Og det er præcist sådan, en Clarity kører. Og da motoren slet og ret er kraftig og hurtig, kan man koge køreoplevelsen i brintbilen Clarity ned til: Den kører jo som en bil.

174 hk motor

Hondas brintbil trækkes af en elmotor med 174 hestekræfter. Den fodres af brændselscellen via tilførsel af brint, så eneste restprodukt i forbrændingen er vand.

Men uanset teknologi og miljøvenlighed, er Clarity dog ikke en bil, Lasse Lindberg fra Skagen umiddelbart kunne finde på at købe:

- Dertil er prisen for høj, siger Skagen-kokken, der har hørt om en pris på mindst 500.000 kr., når bilen næste år kommer til salg herhjemme - eller måske kan leases.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.


Forsiden