Kristendom

Skal der en religiøs vækkelse til?

Den gamle talemåde fortæller os, at nød lærer nøgen kvinde at spinde. Men er arbejdet ved spinderokken nok, hvis kirkelivet smuldrer?

Carl Christian Madsen.

Carl Christian Madsen.

Er hjælpen så at placere en række mursten oven på hinanden, lukke af i forhold til det verdslige samfundsliv omkring kirken og slå kreds om sig selv i den klippefaste tro på, at nu er vejen banet for en ny rejsning af kirkelivet i sognet? Er det den lige vej til vækkelse, som den, der skabte den ene kirke efter den anden i slutningen af 19. århundrede? Foreningsfolk vil over en bred kam kalde det for blåøjet, men ikke desto mindre er det tilsyneladende den vej, Frederikshavn Provsti har slået ind på. Da det seneste skud på stammen over murstenssamlinger til glæde for det kirkelige liv blev indviet i Skagen for et halvt år siden, var Stiftets overhoved, biskop Søren Lodberg Hvas, ikke sen til at udtrykke sin begejstring over dette nye sognehus. - Nu tager vi så sognets hus i brug. I har fået de bedst tænkelige rammer omkring det kirkelige liv, der udfolder sig i tilknytning til kirken. Sognehus og kirke indgår i et levende samspil, som spejler samspillet mellem menneskeliv og kristentro. - Her i huset er der plads til arbejdet blandt børn og unge, til foredrag og sogneeftermiddage, studiekredse, bibelkredse, korarbejde, mødelokaler til de forskellige udvalg, kontorfaciliteter. Sådan lød ordene fra biskoppen. Og de er jo positive, konstruktive og fremadrettede. Og det er præcis de samme mål man går efter i hvilket som helst af de sogne, der endnu ikke har fået samlet mursten nok til en bygning og derfor længes mod at sognehuset må komme og dermed tilføre den aktivitet, man længes efter. Det er de færreste danskere, der alene lever i det kirkelige samfund. Normalt har vi ben i begge lejre. Så når vores børn er i skole, så ser vi, hvordan lærerne hele tiden tvinges til at teste eleverne for at sikre sig dokumentation for, at de lever op til målene - både elever og lærere. Overføres denne tankegang på det kirkelige parallelsamfund, så vurderes der mindre på behovsdokumentation og langt mere på de muligheder, anlægsudvidelser vil skabe. Men den form fordrer, at de forudsætninger, der langt hen ad vejen alene er baseret på fornemmelser, holder. Ellers stables mursten på mursten jo blot til en gård, der lukker sig om de frelste og befrier dem for delagtighed i den verdslige del af verden - der hvor dokumentation kommer før mursten. Der hvor indhold og aktivitet er i vækst og skriger på rum. I de kommende dage vil NORDJYSKE gå tæt på folkekirken som del af det danske samfund i Frederikshavn Provsti. I dag går turen til Lyngså, hvor man drømmer om, at nye rammer kan frelse det kirkelige liv.