København

Skal eleverne virkelig gå så lang tid i skole?

Partier bag skoleforliget diskuterer, om eleverne skal have færre timer

Politikerne diskuterer, om eleverne skal have kortere skoledage. Arkivfoto

Politikerne diskuterer, om eleverne skal have kortere skoledage. Arkivfoto

KØBENHAVN:I dag klokken 11 mødes undervisningsordførerne fra forligspartierne bag folkeskolereformen med undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V). Parterne skal diskutere, om det virkelig kan være meningen, at skolebørnene skal gå så mange timer i skole, at det i længde næsten svarer til de voksnes arbejdsdag.

Det skriver Kristeligt Dagblad.

Men en af grundene til, at de lange skoledage vækker bekymring, er også, at cirka en tredjedel af den tid, eleverne er i skole - 4470 timer ud af i alt 12.960 timer fordelt over 10 skoleår - ikke er afsat til de traditionelle skolefag, men til såkaldt understøttende undervisning, lektiecafé og faglig fordybelse, bevægelse, åben skole og pauser,

Og ifølge Helle Kildevang, lektor og udviklingskoordinator ved professionshøjskolen UCC, er understøttende undervisning fortsat en meget ”flydende betegnelse, som kan dække over stort set alt. I en endnu ikke offentliggjort artikel i det pædagogiske tidsskrift Kvan konkluderer hun, at understøttende undervisning mange steder er ”blevet et klassisk 45-minutters fag, som den enkelte lærer eller pædagog som små, ensomme satellitter tænker indhold i”.

- Idéen var, at den ekstra tid skulle bruges til at arbejde med elevernes læring. Men reformen definerer ikke, hvad man mener med læring, og når den enkelte skole skal få det nye til at fungere i dagligdagen, bliver det pludselig vældig uklart, hvilken type undervisning det er, som skal understøttes, siger hun.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.