Musik

Skandale-turnéens sørgelige spor

Wig Wam-koncerternes økonomiske nedtur har stadig store konsekvenser for dansk musikliv. Ny retssag til efteråret

Navne som Gnags, Love Shop og Marie Frank har enten måttet sætte levestandarden ned eller hurtigt brygge nyt materiale sammen for at overleve en konkurs, de aldrig var skyld i. Rock On, som var selskabet bag den aflyste Wig Wam-turné sidste år, havde indtægterne fra mange orkestres koncerter gennem året liggende i en skuffe, men pengene forsvandt ind i konkursboet på trods af, at de fleste bands aldrig har været involveret i selskabets kæmpe flop. Et år efter den økonomiske nedtur er bitterheden hos kreditorerne stadig det væsentligste spor efter turnéen. - Min økonomi gik fuldstændigt ned. Musikere er sæsonarbejdere, og jeg mistede en helt sæsons løn. Måden, det blev gjort på, har været et totalt tillidssvigt, fortæller Marie Frank. I tiden efter skandalen var det umuligt for hende at få skrevet ny musik og tekster. Forløbet smittede af på kreativiteten. Derfor var hun glad for at lave et nyt projekt med sin ven Neill C. Furio, som har skrevet sangene til hendes nye plade. Et album som er indspillet for et meget lille beløb på eget pladeselskab. - Idéen om at have mit eget pladeselskab kom også ud af alt det her. Jeg havde lyst til at være fri for omklamrende forretningshænder og bare lave det på min måde, siger Marie Frank. Gnags har set sig nødsaget til at tage guitaren på ryggen og drage ud på de danske spillesteder endnu en gang, og Love Shop har måttet skære kraftigt i de personlige udgifter. - Det er klart gået ud over det daglige husholdningsbudget. Der er færre penge til mad og ferie, siger Jens Unmack, forsanger i Love Shop. - Det er helt forrykt, at mange skal suge på labben på grund af nogle andre menneskers forsøg på at score kassen med denne her telt-turné, mener han. Den danske musik-scene blev splittet efter, at Wig Wams hovednavne Thomas Helmig og D-A-D løb fra deres ansvar som medarrangører af koncerterne. Det mener flere bands, og de to danske top-navne har ifølge Jens Unmack flere gange sagt, at de lagde hus og bil som sikkerhed bag projektet. Men da kreditorerne meldte deres ankomst, trak de alle støtteerklæringer til turneen tilbage. - De har ikke været mænd nok til at tage ansvaret, og det kaster mørke skygger over deres personligheder. Det er da klart, at det ikke kan have været sjovt for dem, hvis de blev nødt til at sælge deres sportsbiler og huse, men så kunne de til gengæld se sig selv i spejlet om morgenen, siger Jens Unmack. De nulevende bookingbureauer afviser, at en ny skandale som Wig Wam kan ske igen. - Det projekt var så hovedløst. Vi har klart adskilte kasser og har ingen ambitioner om selv at arrangere koncerter. Vi er meget jyske på det punkt. Vi holder os til det, vi kender, fordi katastrofen først sker, når man leger med ilden, fortæller Bo Andersen, direktør i Århus Musikkontor, der er et af de største bookingbureauer herhjemme. Til efteråret begynder endnu en retssag, hvor det skal afgøres, om direktøren bag Rock On, Niels Lindgreen, skal stilles personligt ansvarlig for de 28 millioner, der forsvandt, da indianerteltet kollapsede. - Han har brugt vores penge til at gamble for. Det bliver rart at få en ordentlig slutning på den her historie, hvor moralen er klar nok: Det kan godt være, at vi skaber musik, underholdning og abefester, men når det virkelig kommer ind til benet, som i det her tilfælde, så handler det om kolde kontanter, siger Jens Unmack.