Skarp kritik af lov-travlhed

Nedsættelse af bilafgifter vedtaget med slinger i valsen. Lovsjusk, raser både tilhængere og modstandere

Skattepolitik 5. juni 2003 08:00

KØBENHAVN: Med sommerferien lige om hjørnet skulle det gå rigtig stærkt, hvis skatteminister Svend Erik Hovmand skulle have sit forslag igennem. Forslaget om at nedsætte afgifterne for de biler, som er udstyret med det specielle sikkerhedssystem, ESP, som forhindrer udskridning. Og stærkt gik det, faktisk så stærkt at både tilhængere og særligt modstandere nu raser over lovsjusk. Forslaget blev fremsat mandag 27. maj og førstebehandlet i Folketingssalen allerede næste dag. Derefter havde skatteudvalget og alle høringsparterne en lille uge til at summe over forslaget, inden det skulle andenbehandles i tirsdags og vedtages i går. Oprindeligt gjalt afgiftsnedsættelsen kun for de biler, som ikke havde mulighed for at slå ESP-sikkerhedssystemet fra, for ellers gav det jo ingen større sikkerhed. Men 25 minutter før skatteudvalget mødtes mandag for at afgive betænkning, modtog udvalgsformand Jens Peter Vernersen (S) en fax fra De Danske Bilimportører. I faxen udtrykte organisationen dels beklagelse over, at det hele skulle gå så stærkt, men endnu vigtigere påpegede den, at stort set alle biler, der laves med ESP-systemet, har mulighed for at koble det fra af praktiske grunde. Det betyder, at næsten ingen reelt kan få afgiftsnedsættelsen. Jens Peter Vernersen tog den nye oplysning med til udvalgsmødet, hvor et af Venstres medlemmer i det samme blev ringet op af ministeren, som sagde, at han ønskede at lave et ændringsforslag. Udvalgsmødet blev derfor udsat to timer, hvorefter skatteministerens ændringsforslag kom - i nøjagtig samme form som det forslag, han en uge tidligere havde afvist fra Dansk Folkepartis side. Nemlig at biler, som har mulighed for at koble systemet fra, også skal have nedsat registreringsafgiften. Ændringsforslaget kom lynhurtigt med i næste dags andenbehandling, hvor Enhedslisten krævede, at hele lovforslaget blev sendt tilbage i udvalget. Det var et sidste desperat forsøg på at få svar på nogle flere spørgsmål, inden forslaget skulle endelig vedtages 24 timer senere. - Det er pop og lovsjusk af værste skuffe. Der er intet menneske som kan banke dokumentation op på 24 timer. Det har intet med demokrati at gøre, og det viser bare, at hvis regeringen har et sikkert flertal i ryggen, så kan de gøre, som det passer dem, siger en frustreret Pernille Rosenkrantz. Lige som SF mener hun ikke, at ministeren har leveret et grundigt svar på, om det giver mest mulig trafiksikkerhed for den lille milliard kroner, ministeriet har beregnet, at forslaget koster over fem år. Den finansiering stiller udvalgsformand Jens Peter Vernersen (S) også spørgsmålstegn ved. - Reelt ved vi ikke, om finansieringen holder, for det er der ingen, der har nået at lave en analyse af det, nu hvor loven omfatter en hel del flere end oprindeligt, siger han. Selvom Socialdemokratiet støtter forslaget, kritiserede Jens Peter Vernersen i går den forhastede proces fra folketingets talerstol, da loven blev vedtaget, hvilket fremkaldte vredesudbrud fra den borgerlige fløj. For hvis der var utilfredshed, kunne man bare stemme nej til at dispensere fra de normale tidsregler, men det var der ingen, der gjorde. - Vi vil ikke bringe os i en situation, hvor vi siger nej til et sikkerhedssystem, som vi mener er fornuftigt, men jeg har ret til at påpege, at jeg synes, det er en uhensigtsmæssig måde at arbejde på, siger han. Stærkere i sin kritik var Erik Mortensen (S), som også er medlem af skatteudvalget og imod forslaget. - Uanset hvordan man vender og drejer det, så er tidsforløbet helt vanvittigt. Det er så stram en tidsplan, at jeg vil kalde det direkte uforsvarligt, siger han. 'Bagsnak', siger Folketingsformand Christian Mejdahl (V). Han mener ikke, at processen er uansvarlig, for der skal være elastik til at lempe på reglerne, og hvis medlemmerne er uenige, kan de stemme imod. Skatteminister Svend Erik Hovmand mener heller ikke, at processen har været forhastet, for det vigtigste er at redde menneskeliv.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...