EMNER

Skarp kritik af taxas service

Ole Kai Jensen fra Frederikshavn er gram i hu over Hjørring Taxas service. Han kalder det grådighed, at taxa forlanger ekstrabetaling for at hente en barnestol.

Hjørring Taxas formand, Hans Kurt Pedersen afviser kritikken. Ole Kai Jensen tilbød for nylig at betale en taxa for sin datter og sit fireårige barnebarn. Datter og barnebarn havde besøgt ham i Frederikshavn og tog hjem til Hjørring med tog. Da datteren, som bor i Herregårdsparken, steg ud af toget og ville hyre en taxa til den sidste del af rejsen, fik hun en overraskende melding fra taxachaufføren. Hun fik besked på, at chaufføren først skulle hente en barnestol på kontoret på Frilandsvej og at hun skulle betale for kørslen til og fra kontoret. - Det vil nogenlunde sige, at prisen for transport bliver dobbelt så dyr. Det syntes jeg er taxa-grådighed så det klodser. Loven siger, at der skal være stol til barnet, og det er fint nok, men hvorfor har taxabilen dog ikke, som minimum et lille barnesæde i bagrummet, siger Ole Kai Jensen. Formanden for Hjørring Taxa, Hans Kurt Pedersen, afviser kritikken. - Det er ikke lovkrav, at vi skal have en barnestol i bilen. Vi har kun pligt til at kunne medtage en barnevogn, en rollator, en førerhund eller en cykel. Vi kan ikke have en barnevogn liggende i bagagerummet. Den fylder simpelthen for meget. Hvad nu hvis der kommer en kunde med fire kufferter, siger Hans Kurt Pedersen. Hvis man ønsker en barnestol i taxaen, kan man bestille det i forvejen. Men man skal stadigvæk betale extra for, at taxachaufføren henter stolen på Frilandsvej. Hvis man bestiller barnestolen tæller taxameteret fra kontoret på Frilandsvej. Ole Kai Jensen mener, at det er en helt urimelig service. - Sådan et sæde fylder næsten ingenting. I de tilfælde, hvor der er brug for en stol til helt små børn, burde man kunne bestille en taxa med en sådan stol UDEN merpris. Alt andet vil jeg kalde for taxagrådighed - eller aldeles manglende service, om man vil, siger Ole Kai Jensen. Hans Kurt Pedersen afviser kritikken om grådighed. - Det må stå for hans egen regning. Vi vil ikke arbejde gratis. Det vil klageren vel heller ikke, siger Hans Kurt Pedersen. allan.vinding.soerensen@nordjyske.dk