Skarpt skåret Kia Rio

Den nye generation af miniklasse-modellen er meget ungdommelig og europæisk

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Kia Rio bringer ny spændstighed ind i miniklassen, hvor den skal konkurrere mod blandt andre Hyundai i20, Opel Corsa, Citroën C3 og mange flere.

Chefdesigner Peter Schreyer har virkelig taget den store skitseblok frem i sit arbejde med at forny designet hos koreanske Kia, der fortsat bliver mere europæisk og ungdommeligt. Seneste skud er den nyeste aftapning af Rio, som Kia viser på den kommende internationale biludstilling i Geneve. Det er en spændstig sag på størrelse med en VW Polo, hvor kileformen og de store flader, signalerer kækhed i klassen. Akselafstanden på den nye Rio er strakt med 50 millimeter i forhold til sin forgænger, så den nu måler 2.570 millimeter - hvilket er fem centimeter længere end koncernfætter, Hyundai i20. Rio er også blevet højere, længere og bredere. Således giver ekstra 55 millimeter i længden en samlet længdemål på 4.295 millimeter, hvilket svarer til i20'eren. Rio kommer både som tre og femdørs, og her lyder bagagerumskapaciteten på 292 liter. Ifølge Kia vil den nye Rio, der i manges øjne får netop Hyundai i20 til at se træt ud i koderne, byde på "premium fornemmelse" og "latinerflair". Det er store ord i en klasse, hvor konkurrencen er hårdere end nogensinde, men umiddelbart virker modellen som et forfriskende pust. Ifølge fabrikken giver den større bredde en mere sportslig fornemmelse, mens kvaliteten blandt andet øges med et stort udvalg af indtræk, hvordan det så end skal forstås. Kia Rio kommer blandt andet med en 1,1 liters dieselmotor på 70 hk med CO2-udslip på bare 85 gr/km, hvilket burde svare til omkring 30 km/l. Og fra 2012 kommer der en ny højt ydende 1,2 liters benzinmotor med turbo og direkte indsprøjtning, GDI.