Virksomhedsøkonomi

Skat undersøger leasingsvindel

Konkursramte skatteskyldnere indgår aftaler om billeasing for at skjule værdier for Skat.

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Leasing kan være en genvej for konkursramte til at skaffe en bil og holde den uden for kreditorernes rækkevidde.

Billeasing bliver af konkursramte personer brugt til at holde biler uden for Skats og andre kreditorers rækkevidde. Det er mistanken hos Økokrim, der er Skats afdeling for bekæmpelse af økonomisk kriminalitet. - På baggrund af nogle konkrete sager interesserer vi os i øjeblikket for billeasing som en metode til kreditorskjul, siger afdelingsleder Vagn Pedersen fra Skat, der leder Økokrims gruppe vedrørende banderelateret kriminalitet. Kreditorskjul betyder, at en person, der er erklæret personligt konkurs, holder værdier skjult for Skat og andre, som fallenten har ubetalte regninger hos. - Vi forfølger jo den såkaldte Al Capone-strategi, som betyder, at vi lynhurtigt beslaglægger alle værdier, som de professionelle skyldnere får fingre i, siger Vagn Pedersen. Strategien forhindrer selvsagt også, at skyldneren kan komme til at eje en bil - i hvert fald for ret længe. Men den knibe er der tilsyneladende nogle skyldnere, der har fundet en vej ud af gennem billeasing. - Modellen går ud på, at skyldneren under en eller anden form sælger en bil til et leasingselskab og derefter indgår en aftale om at lease den selvsamme bil tilbage, siger Vagn Pedersen. Han fortæller, at Skats mistanke i konkrete tilfælde især er blevet vakt af leasingaftaler, hvor der er blevet aftalt en meget lav, løbende leasingbetaling. - Den meget lave leasing ydelse er for os en indikation på, at der er noget mærkeligt ved arrangementet, siger Vagn Pedersen. På afstand af kreditorerne Når en bil er solgt til et leasingselskab, er den uden for kreditorernes rækkevidde. - Nu er den jo ejet af leasingselskabet, og indgår ikke i skyldnerens værdier, siger Vagn Pedersen. Dermed er bilen i skjul (kreditorskjul) for Skat og andre kreditorer, selv om skyldneren fortsat har hånds - og halsret over den, som om han ejede den. - Derfor er vi selvfølgelig interesserede i at kigge nærmere på dette område, konstaterer han. Skat ved indtil videre ikke noget om omfanget af svindel med billeasing. - Det er et nyt fokusområde for os, og derfor kan jeg intet sige om omfanget af svindlen eller den involverede personkreds, fortæller Vagn Pedersen. Indtil videre er der dog ikke noget, der tyder på, at billeasing ligesom momssvindel er blevet en ny, udbredt fidus for organiseret kriminalitet i Danmark. - Det virker indtil videre mere som en uorganiseret tendens blandt enkelte konkursramte personer, siger han. Kender ikke til problem Direktør Peter Lorentzen fra det Jyske Bank-ejede billeasingfirma easyfleet kender ikke til systematisk svindel på leasingområdet og kan derfor ikke bekræfte Skats mistanke om skyldnerskjul som et problem ved billeasing. - Jeg kan selvfølgelig ikke afvise, at et stort billeasingselskaber i Danmark i en enkelt sag kan være blevet taget ved næsen af en bedrager, men der kan under ingen omstændigheder være tale om noget systematisk, siger han. Peter Lorentzen påpeger, at sale and lease back-aftaler for en enkelt privatbil slet ikke indgår i de store leasingselskabers forretningsmodel. - Og blandt underskoven af mindre leasingselskaber i Danmark er det heller ikke ret udbredt, siger han.