EMNER

Skiferien står højt på listen

Sommerferien droppes først, hvis krisen kradser

NORDJYLLAND:For mange danske familier er skiferien årets højdepunkt, og salget af skirejser er ikke voldsomt påvirket af den krise, alle taler om. Omend der er kommet en større prisbevidsthed blandt kunderne. - Jeg tror snarere, nogle vælge at skippe sommerferien, siger Peter Andreasen, der er direktør for Fjällferie, der har hovedkvarter i Sæby, og hvor man sælger skirejser til Norge, Sverige og Østrig. - Skiferien er noget særligt. Det er en ferieform, hvor man laver noget sammen med familien om dagen, og hygger sig om aftenen, fortsætter han. Peter Andreasen er tilfreds med sæsonens salg, og han ser frem til en travl januar. Ikke mindst fordi, sneen er perfekt både nordpå og sydpå. Hvis han skal pege på krisetegn, er det, at folk er begyndt at vælge de lidt billigere indkvarteringsmuligheder, og at de måske er lidt flere sammen i hytterne end førhen. - På den måde holder folk lidt igen, selvom de egentlig har pengene. Fokus på prisen Også Peter Rønholt fra Best Travel i Aalborg melder om travlhed her i begyndelsen af året. Men han kan godt mærke, at kunderne holder øje med de gode tilbud. - Det ser fornuftigt nok ud, men folk er blevet mere prisfikserede, siger han. - Vi kan se, at nogle af destinationerne har huller her i januar, og der prøver vi, at lave nogle gode tilbud, siger han. Best Travels største målgruppe er børnefamilierne. Og her tror han, at bureauet har en god allieret i de børn, familierne har. For børnene vil meget gerne ud at stå på ski, og er med til at lægge et tungt pres på far og mor. Hos Stena Line mærker man også den øgede prisbevidsthed. Folk vil gerne på skiferie, men de vælger de lidt billigere uger i januar - eller dem efter vinterferieugerne. Og så er flere familier begyndt at slå sig sammen og dele en hytte fremfor at have hver sin. - Vi ligger stadig efter sidste år, men sidste år var også fantastisk, siger salgs- og marketingchef Carsten Kruse. Julen overraskede Han peger på julen som en stor, positiv overraskelse. Rigtig mange danskere valgte at fejre hvid jul nordpå. Samme erfaring har man hos Color Line, hvor salgs- og marketingchef Henrik Renneberg fortæller om en fremgang på hele 40 procent i julen. For hele vintersæsonen har Color Line allerede nu solgt over 90 procent, af det man regnede med at sælge - og der sælges stadigt. - Samlet ligger vi et par procent over sidste år salg. Og vi kunne endda have solgt mere, hvis vores kapacitet om morgenen havde været større. vi må sige, at det tegner overraskende positivt, siger han. Henrik Renneberg har også mærket en adfærdsændring hos nogle af kunderne. Der er nogle, der tror, at de komme meget billigt af sted. - Vi kan godt mærke, at folk shopper meget rundt i jagten efter de gode tilbud. Mange forventer, at der er noget at spare, når de ringer op - men det er der ikke rigtigt, siger han. På de attraktive afgange om morgenen er der stort set udsolgt i weekenderne til og med uge ni. Danmarks Rejsebureau Forening bekræfter, at det trods svære odds går udmærket med at sælge skirejser. Foreningen spurgte for halvanden måned siden sine medlemmer om, hvordan det gik med salget - og det lå på det forventede. - Folk vil åbenbart på skiferie, krise eller ej, siger Lars Thykier, der er direktør i foreningen.