Turisme

Skilteskoven vokser op i Lønstrup

I takt med turisternes ankomst bliver de mange reklameskilte flere og flere i badebyen

LØNSTRUP:Pepper-steak. Stjerneskud. Isvafler. Udenlandsk øl. Og naturligvis kaffe af den ene eller anden art. Jo, i Lønstrup har de det hele, og i denne tid bliver der i høj grad gjort opmærksom på det. Det er nemlig som om, at turisternes ankomst er ren gødning for skilteskoven. For den bliver større og større, som højsæsonen sig nærmer. Heldigvis har Hjørring Kommunes tekniske forvaltning været på forkant med virkeligheden. For den nye "Vejledning for skilte og reklamering i Lønstrup", der tager udgangspunkt i lokalplanen for Lønstrup og blev sendt ud til alle de forretningsdrivende i Lønstrup i april, bliver nu brugt til at overholde den gode reklamepolitik. NORDJYSKe fik derfor Hjørring Kommunes bygge- og planchef Svend Jakobsen til at uddele ris og ros langs Strandvejen. Her var det som om, kunsthåndværkerne havde forstået den dæmpede reklamering, mens flere restauratører bød på en for voldsom skiltning. For Svend Jakobsen kunne bl.a. uddele ros til Galleri Friis, Barholt Pottemageri og glaspusteriet Glashuset. Og især til købmanden under kæden Super Spar: - Det er vigtigt med de signaler, de forretningsdrivende udsender. Vi vil ikke have et "Tivoliland". Og vi vil ikke have så mange reklamer og skilte, at det hele "flimrer". Lønstrup er en by, der bærer præg af den familiemæssige turisme, og det skal hele området bære præg af i form af rolige former, siger Svend Jakobsen. Så risene gik primært til et par restauratører i centrum, der med Svend Jakobsens ord, da "vist lige skal have tilsendt endnu en vejledning". Begge har nemlig nærmest overpolstret facader og forpladser med et meget overdrevent antal skilte. - Lønstrup er ikke en museumsby - det skal den heller ikke være. Men ikke alle har lært den diskrete skiltning lige godt, og det må vi jo gøre noget ved, siger bygge- og planchef Svend Jakobsen.