Tyverier

Skjulte dimser afslører tyvene

Lille boks kan fortælle præcist, hvor en stjålet bil er henne

AALBORG:Fremtiden ser mere og mere dyster ud, hvis man ernærer sig som tyv. Ikke nok med, at dyre møbler bliver forsynet med stelnummer, at tv-overvågning og røgkanoner i butikkerne griber om sig, og at en ny slags "neglelak" inden længe gør det muligt at mærke alting billigt og næsten usynligt. Tyvene skal i stigende grad også regne med, at politiet og de rette ejermænd uhyre nøjagtigt kan se, hvor tyvekosterne befinder sig. I hvert fald hvis der er tale om stjålne biler, motorcykler og sejlbåde - altså ting af en vis størrelse, som kan forsynes med en lille, skjult boks med indbygget batteri. Sådan en boks kan indeholde en satellitbaseret GPS-sender, som konstant registrerer bilens lokalitet. Bliver bilen stjålet, kan ejeren eller en kontrolcentral sende en sms-besked til boksen, som så sender en besked retur med præcis angivelse af, hvor bilen er, hvor hurtigt den kører og i hvilken retning. Uanset hvor i Europa den befinder sig. - Opklaringsprocenten er på over 96, konstaterer Michael Christensen fra Skørping-firmaet DanTrack, en af Danmarks førende leverandører af det satellitbaserede sporingsudstyr. Firmaet har opgjort, at der alene de to seneste år er fundet stjålne køretøjer for cirka 30 millioner kroner med DanTracks udstyr. Som eksempel på succesen nævner Michael Christensen en nylig episode i Vejle-området, hvor en DanTrack-kunde vågnede klokken 1.30, da han hørte sin dyre Audi A8 starte og forsvinde. Manden ringede til Dansk Autohjælp, der fungerer som kontrol- og alarmcentral, og derfra blev politiet informeret om, hvor bilen befandt sig. Tyvene lå og sov Den hurtige Audi kørte imidlertid fra politiet med omkring 200 km/t i Vejles udkant, men ved 6-tiden om morgenen kunne Dansk Autohjælp konstatere, at nu havde den holdt stille i et stykke tid. Derefter kunne politiet uden problemer slå til mod en nøjagtigt udpeget garage nord for Vejle, hvor tre tyve lå og sov. Ud over den friskstjålne Audi var de i besiddelse af to andre dyre, stjålne biler, fortæller Michael Christensen. Sporingsudstyret koster fra cirka 6000 og op imod 10.000 kroner, og derfor er det indtil videre kun biler i den dyre ende af prisskalaen, typisk fra omkring 600.000 kroner, som bliver forsynet med boksen. Dér er det til gengæld i høj grad et krav fra forsikringsselskaberne, at udstyret er på plads, hvis bilen skal forsikres. Boksen er på størrelse med en pakke cigaretter, så hvis man leder efter den, skulle det nok kunne lade sig gøre at finde den og kyle den væk. - Det troede vi jo egentlig også, at nogle tyve nok ville begynde at gøre, men erfaringen siger, at det ikke er tilfældet. Man går ikke ind og stjæler et sæt bilnøgler for så bagefter at splitte bilen ad, påpeger Michael Christensen. Han henviser til, at boksen typisk ligger godt skjult "inde bagved et eller andet sted", og at den iøvrigt ligner ethvert andet elektronisk bilmodul. - Desuden signalerer vi ikke nogen steder på bilen, at vores udstyr er installeret. Én af årsagerne er selvfølgelig, at tyvene ikke skal begynde at lede efter boksen. En anden årsag er, at så ved tyvene ikke, hvad det er for et produkt. Det betyder, at de eksempelvis ikke bare kan få en mekaniker, der kender produktet, til at pille det ud, forklarer Michael Christensen. Strøm er problemet På markedet for sporing af stjålne genstande konkurrerer DanTracks satellitbaserede systemer blandt andet med VHF-udstyr, som er sendere baseret på radiosignaler. De er ikke i kontakt med nogen satellit og kan ikke sende sms-beskeder med angivelse af en stjålet bils opholdssted - i stedet udsender boksen radiosignaler, som kan spores ved hjælp af antenner, pejlevogne og fly. Altså en noget mere besværlig måde end det satellitbaserede, især hvis den stjålne bil bliver kørt langt væk. Til gengæld har VHF-systemet en anden fordel: - Alfa og omega er strøm. Vores udstyr bruger meget strøm til at være i konstant satellitkontakt. Det er ikke noget problem i en bil, hvor alt udstyret er koblet til hovedbatteriet, men hvis tyvene frakobler dét, så løber backup-batteriet tørt i løbet af nogle få dage. Batteriet i en VHF-sender kan derimod holde i måske trekvart år, nævner Michael Christensen. - De radiobaserede systemer kommer derfor virkelig til deres ret, når reaktionstiden ikke er så afgørende. Eksempelvis hvis ejeren af en dyr sofa kommer hjem og finder ud af, at den blev stjålet ved et indbrud for 14 dage siden. Er der en VHF-sender gemt i sofaen, kan man finde den i lang tid efter, påpeger han. Ud over strømforsyning er størrelsen på sladderhanken naturligvis af afgørende betydning, og Michael Christensen føler sig overbevist om, at en størrelse som en æske tændstikker ikke er urealistisk inden for "en overskuelig fremtid".