Skøn bog om Packness

"Packness - arkitekten"

3
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Markuskirken og i særdeleshed kirketårnet blev et vartegn for Ø-gadekvarteret.

I første halvdel af det 20. århundrede levede der et renæssancemenneske i Aalborg. Han dyrkede på en gang sejlsport, bjergvandring, langdistanceskøjteløb, korsang, og var et selskabsmenneske og ikke mindst en fremragende arkitekt. Ejnar Packness var manden, som kombinerede alle disse egenskaber, og som skabte nogle af de mest betydningsfulde, holdbare og mest elskede bygningsværker i Aalborg, Nordjylland og enkelte andre steder i landet. Arkitekt Erik Iversen har med stor indlevelse skrevet en vidunderlig bog om denne éner i den nordjyske arkitektur- og kulturhistorie. Det er en klassisk biografi, som i tre hovedafsnit gennemgår Packness: "Levnedsforløb", "Features", dvs. forskellige af livsværkets hovedtemaer og en "Værkanalyse", som beskriver og analyserer de vigtigste byggerier. Bogen er udgivet af Hasserisstuerne med støtte fra et væld af fonde. Erik Iversen er efterhånden blevet en dreven formidler af den lokale arkitektoniske kulturarv. Det er hidtil blevet til to vægtige bøger. Den første om Vesterbrogadegennembruddet og den bevaringsværdige funkisarkitektur langs gaden. Den anden om Boulevardgadegennembruddet og den imposante skønvirkearkitektur, det banede vejen for. Med bogen om Ejnar Packness bevæger vi os fra de bydannende vejforløb og bebyggelsesmønstre til nogle af de mest betydningsfulde enkeltværker og landmarks i Aalborg. Ejnar Packness er født 1879 i Næstved. Efter en lykkelig barndom gennemførte Ejnar Packness en klassisk arkitektkarrierestart: murer, studierejser og tegnestuejobs hos datidens bedste arkitekter, som også var hans læremestre på Det kongelige Danske Kunstakademi. Den unge arkitekt sugede viden fra de bedste kilder i de formative år fra 15-25 år. Især Martin Nyrop (Københavns Rådhus) men også Hack Kampmann (fx det gamle posthus og toldboden i Aalborg), Anton Rosen m. fl. DEN PRIMÆRE FAGLIGE ballast var således den nationalromantiske bølge og den skønvirkestil, som opstod i kølvandet på nederlaget i 1864. Men Ejnar Packness blev ikke en kedelig epigon. Han var yngre end læremestrene og udviklede sin egen pragmatiske og eklektiske arkitekturmetode og stil og tilpassede sig på sin egen egensindige måde tidernes skiften. Erik Iversen beskriver levende karrierestarten og etableringen i Aalborg fra 1909 til 1919 og de modne år frem til Packness død i 1952. Meget tidligt fik Ejnar Packness store opgaver i byen. Mest kendt er Administrationsbygningen på Boulevarden. Fra denne periode stammer bl.a. også det store gule boligkompleks Grønnegården i Prinsensgade, Domhuset i Gabelsgade, arresten i Kong Hans Gade samt flere unikke villaer i Hasseris Villaby. Bygninger, hvis fællestegn ikke er stilen, men krydsninger af forskellige stilarter sat sammen med stor fantasi og håndværksmæssig kunnen i funktionelle helheder. Det er herligt at læse og se Erik Iversen folde sine indsigtsfulde beskrivelser ud i værkgennemgangen. DEN SMUKKE START fortsætter gennem hele Ejnar Packness' karriere. Han bliver kongelig bygningsinspektør med arbejdsområde langt ned i Jylland, bygger kirker, skoler og udfører alle den slags forskelligartede opgaver en provinsarkitekt skal lave for at overleve. De store markante opgaver tynder dog lidt ud senere i karriere. To elskede Aalborgbygninger må dog nævnes. Markuskirken øst for Østre Anlæg fra begyndelsen af 30'erne og forsikringsselskabet Fremtidens store bygning på Vesterbro fra midt 30'erne. Under Anden Verdenskrig tegnede Packness på en ny hovedbygning for Aalborg Stiftstidende. Den skulle ligge på hjørnet af Korsgade og Vesterbro. Desværre blev projektet aldrig til noget. Det er synd. De tegninger, der er gengivet i bogen, viser, at Packness kunne tilpasse sig tidsånden og stilen på Vesterbro. Det smukke funkishus blev senere erstattet af en grim, anonym, pissegul betonklods med en Netto i stueetagen. DET SÆRLIGE OG helt unikke i Ejnar Packness' arkitektur og den storhed, hans bygninger ejer, får Erik Iversen smukt og præcist beskrevet og synliggjort. For undertegnede, som godt kendte til dele af Ejnar Packness' værk, har det været noget af en øjenåbner at blive præsenteret for hele værket. For bogen er en moppedreng, som har - næsten - det hele med. Forbillederne har nok været Carsten Thau og Kjeld Vindums Arne Jacobsen biografi, biografierne om C. F. Hansen, Utzon m.fl. "PACKNESS - arkitekten" kan ikke helt leve op til forbillederne. Erik Iversen har den faglige baggrund til at løse opgaven, og han beskriver smukt, detaljeret og fagligt kompetent, men det virker som om, at han har manglet kvalificeret modspil i redaktionen af det omfattende stof. Der er for mange gentagelser, fx indeholder levnedsbeskrivelsen værkgennemgange, som i den egentlige værkgennemgang gentages uden, at læseren får nye indsigter. Levnedsbeskrivelsen skulle have været skåret skarpere til. For den almindelige læser bliver beskrivelserne visse steder lidt for arkitektnørdede og fokuserede på detaljerne, og man kan savne en mere stemningspræget oplevelse af værket. Erik Iversen har selv taget alle nye fotos i bogen. Han er en habil fotograf, men en del fotos er ikke gode nok, er uskarpe eller med for kraftige slagskygger. Noget kunne være klaret i Photoshop, men en professionel fotograf ville have været bedst. Økonomien har nok ikke kunnet holde til det. Disse mindre indvendinger skal ikke skygge for, at Erik Iversen har skrevet en skøn bog om renæssancemennesket og hædersmanden Ejnar Packness. Så hvis du interesserer dig for den lokale kulturarv og byens huse, så anskaf dig hurtigst muligt denne grundige og indsigtsfulde bog og hav den liggende fremme til lystlæsning og -bladring! Niels Hurup kultur@nordjyske.dk Erik Iversen: "Packness - arkitekten" 384 sider, 325 kroner (set billigere på nettet) Hasserisstuerne Anmelder Niels Hurup er arkitekt.