EMNER

Skønheden kommer udefra

2
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Med hjælp fra wellnessfirmaet Môlô Africa, har Gertrude Maweyi, der er enlig mor i landsbyen Gugulethu ved Cape Town, startet et keramikværksted, der nu har ni ansatte. De drejer blandt andet de små keramikperler, der hænger på flaskerne med lotion fra Môlô Africa.

Temperaturen siger minus fem her langt ude på det danske land blandt marker med rimfrost og græssende køer med tyk, tyk pels. Alligevel er der så meget liv af Afrikas sol og jord på badeværelset, at humøret hastigt stiger til en hel del grader over de 25. En grundig omgang skrubberi med rørsukker blandet med olier fra diverse afrikanske nødder og blomster højner hurtigt hudens temperatur. Det indre velbehag bliver også lunet ved viden om, at både skrub og efterfølgende creme er produceret af enker til sydafrikanske bønder, der med salget får et liv uden fattigdom og med en fair behandling. - Vi kan ikke leve af det endnu, men jeg tror på det. Det må kunne lade sig gøre at finde en måde at være firma på, som gavner dem, siger Elmaré Lombard, 52 år og kvinden bag det nystartede sydafrikanske firma Môlô Africa, der netop har valgt Danmark som det tredje land at sælge til efter Frankrig og USA. Hun er vokset op i landsbyen Karoo, i bushen som datter af en hvid farmer, Danie, der også drev handel med de lokales produkter. Og med en mor, Dina, der engagerede sig i de fattiges skolegang og gang på gang gik til kanten af skellet mellem racerne. Idealismen tog deres datter til sig, men brugte den ind til for fem år siden på det personlige plan som praktiserende psykolog i hovedbyen Cape Town. En nat drømte hun om de dufte, hun havde leget og levet med som barn. - Det lyder så fjollet, så tøset, så næsten overnaturligt, og jeg er ellers sådan et praktisk menneske, fortæller Elmaré Lombard. - Men det var meget voldsomt, og jeg rettede mig efter det. I dag har hendes drøm den nat i Cape Town som en slags godhedens globalisering effekt på hverdagslivet i Nordjylland. Og i Sydafrika. Ikke kun løn Over 100 kvinder arbejder helt eller delvist for hende og hendes bror, Nicho. De er på den lille fabrik i Stellenbosch, hvor cremer og andet hældes på krukker. De dyrker blomsterne, som deres bedstemødre før dem. De plukker vilde blomster med kendte egenskaber, der vækkes til live igen langt væk. Eller de laver de små traditionelle keramikperler, der hænger om flaskerne med creme, og som blev begyndelsen på Gertrude Maweyis keramikværksted, hvor hun nu har ni ansat. - Vi hjælper vores leverandører med at danne deres eget firma, så de ikke kun er afhængige af os, men også selv får et ansvar. Det er ikke altid den mest rentable måde for os umiddelbart, men på sigt bliver det. Og der er for mig ingen grund til at lave et firma, hvis ikke det er for at gøre tingene anderledes, forklarer Elmaré Lombard. Môlô Africa er det første firma indenfor velvære-branchen, der er godkendt af The International Fair Trade Association. IFAT stiller strenge krav til behandling af ikke blot de ansatte og leverandører, også miljøet skal der tages hensyn til, ligesom der skal sørges for uddannelse og demokratisering - som når Elmaré Lombard samarbejder med Elgin Learning Foundation om uddannelse af både voksne og børn og er ved at gøre klar til medarbejderaktier. Den samlede omsætning vil runde 28 mio. kr. i år, spår hun, men regner med ¿stor vækst¿ - Jeg tror, mange verden over er klar til at bruge penge på noget, der gavner andre og ikke kun dem selv, siger Elmaré Lombard. Det har hun ret i, lyder det fra eksperter i såvel økonomi som livsstil og psykologi, og det ses også i hendes egen branche. Det ene store kosmetikfirma efter det andet lancerer grønne serier, selv l"Oreal er gået ind på markedet med Sanoflore og små firmaer skyder op som paddehatte. Tidstypisk - Der er stor grøde på markedet lige nu, men det er stadig ikke den store andel, det økologiske tegner sig for, siger konsulent Anne-Dorte Mathiesen fra SPT, Brancheforeningen for Sæbe- Parfume og teknisk/kemiske artikler, der dog ikke kender til nogen ¿eksakt opgørelse¿ - Det ligger i tiden, at mange vil bygge et firma op om en holdning, som vi har gjort, siger Anita Hansen fra Sandenholt Cosmetics, et tre år gammelt firma, der indtil nu har tre mærker - deriblandt Môlô - med en særlig grøn eller humanitær profil. - I begyndelsen var det kun få, der købte, men det har bredt sig lynhurtigt til både yngre og ældre og også til dem, der ikke bruger de store penge på plejeprodukter, fortæller hun om den succes med bl.a. Môlô og Apivita i den billigere ende, som hun dog ikke vil sætte beløb på. - Alle har jo alt det, de har brug for, men ligesom med tøj, så forlanger de nu at få mulighed for at købe f.eks. økologisk, forklarer hun og tilføjer: - Jeg synes faktisk også, det er rarere at sælge det her. Men det er i virkeligheden slet ikke øget medfølelse med hverken natur eller andre mennesker, der får os til at købe flere økologiske eller fair-trade-certificerede cremer. - Nej, det er fordi, vi gerne vil prøve noget nyt, siger psykolog Mikael Linde, Aalborg. - Mennesket har til alle tider været tiltrukket af nyt og af at pryde sig. At cremen også er fair trade er bare det nye i det. Det er bare tidens mode, at produkter også skal ramme samvittigheden eller hjertekulen, uddyber han. Ikke bedre Og det er tanken, der skal tælle. For det er ikke bevist, at økologiske cremer med mere virker lige så meget bedre på kroppen som på samvittigheden. Det viser NORDJYSKEs gennemgang af den internationale forskning på området samlet i den globale base for forskning under US National Library of Medicine. Og det kan endda også være svært at gennemskue, om man reelt får den økologi, man betaler for. Eneste sikre metode er at se, om der er mærker fra de udenlandske godkendelsesorganisationer - franske EcoCert, engelske Soil Association eller fra amerikanske landbrugsministerium, USDA. Hvis produkterne er miljøvenlige, men ikke nødvendigvis økologiske, kan de også have EUs miljømærker Svanen eller Blomsten. Der findes ingen særskilt dansk mærkning - heller ikke for fair trade. Elmaré Lombard sukker lidt i telefonen fra Sydafrika. - Jo, jeg kan bevise, at pengene går til kvinderne - ellers ville jeg ikke kunne være med i IFAT. Men jeg ville ønske, I alle sammen kunne komme herned og se den glæde, I har skabt ved at gøre det muligt for dem at have et arbejde. Det er så fantastisk, så fantastisk dejligt.

Forsiden